torsdag 11 oktober 2018

Vi konsumenter blir lurade hela tiden!

Shrinkflation är ett begrepp som innebär att en varas mängd minskar samtidigt som priset är konstant eller ökar.

Som ett exempel är ett paket kaffe. Förr var ett paket kaffe 500g. Nu väger ett standardpaket kaffe 450g (vissa 425g).

Varför vill man göra så? Jo som tillverkare gör man allt för att tjäna pengar. Marknadsföringsavdelningen drar sig inte för att göra allt för att kunna sälja mer.





När ett paket minskar sin vikt med 50g är det inte visuellt så stor skillnad för konsumenten, men när produkten är lite billigare att tillverka och lite billigare på varuhyllan kan det göra skillnad, det ser billigare ut mot konsumenten och billigare i förhållande till konkurrerande varor.

Detta märker konkurrenterna och därför anpassar de också mängden i sina motsvarande produkter.

Trenden är alltså, vi får betala mer för mindre. Vi blir lurade. Det uppskattas att 2500 produkter drabbats senaste 5 åren.




Tror att smyghöjningar av detta slaget skapar bad-will och missgynnar tillverkarna på sikt.

Samtidigt blir t.ex godispåsar(tomma) större med tiden. Det krävs ett kilo lösviktsgodis för att ens fylla botten på den nya tidens godispåsar

Ett sätt att gardera sig mot detta är att köpa aktier i just de bolag som sysslar med sånt:

Procter&Gamble
ColgatePalmolive
KimberlyClark
Kraft Foods
Pepsi
CocaCola
Nestlé
Unilever
Orkla
ICA
Axfood

Tänk på att några av dessa är stagnerade och är inte bra investeringscase.

2 kommentarer:

  1. Jag gillade verkligen det här inlägget Myntaren. Tar med det i veckans veckorapport :) Fortsätt göra det du gör, du är toppen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena KTM och tack för de varma orden. Smickrande att hamna med i din veckorapport dessutom

      mvh

      Radera