torsdag 20 september 2018

Sålde av rubbet från min KF hos Avanza igår

Sålde av rubbet från min KF hos Avanza igår. Allt är på väg till Nordea. Fick första pengarna på bara 4-5 timmar. Gjorde uttaget imorse hos Avanza och de kom på dagen. Pengarna förs över till ett personkonto. Där måste överföring ske till sin KF. Det tar ca två timmar att föra över dem dit.

Både Internettjänsten och mobilappen borde rendera välfyllda back-logs på Nordeas IT-avdelning. De lär vara väldigt stressade och upptagna närmaste åren. Var i kontakt med deras support i frågan och de kunde inte mer än framföra mina förbättringsförslag.

Trots detta är man ändå en ekonom uti fingerspetsarna, kan stå ut med detta för att spara pengar i courtage och snabb återbetalning av källskatten.

Hade först tänkt vänta in erbjudanden hos Avanza likt Black Friday innan jag säljer av. Plågas av tanken att Avanza ska hålla på min källskatt i två år innan de återbetalas. Så det blev spiken i kistan för mitt KF-engagemang hos Avanza.

Kvar där finns en ISK, lite fonder och barnens KF. Får se hur jag gör med ISK:n. Gillar att ha riskspridning.

Som det är nu har jag fyra banker för värdepapper: Handelsbanken, Nordea, Nordnet och Avanza.

Handelsbanken: Lön, lån och lite fonder
Nordea: Kapitalförsäkring utländska aktier
Nordnet: Blandade aktier, avsedd för att få gratis courtage
Avanza: ISK, KF barnspar, fonder

4 kommentarer:

  1. Jag övervägen också att flytta min KF från Avanza till Nordea pga återbetalning av källskatt.

    Har läst på otaliga bloggar och Twitterinkägg om andra som tänker göra detsamma och hoppas innerligen att Avanza förändrar rutinerna gällande återbetalningen. Det vore väldigt intressant att veta hur mycket kunder de förlorar i och med detta.

    Har du återkopplat till dem ang. andledningen av flytten?

    SvaraRadera
  2. Tjena Haterbrigaden.

    De kommer säkert förlora många procent på detta. Som du säger så är det många inom bloggosfären som styr om till Nordea nu.

    Har skrivit ett mail till dem, offentliggör svaret om det var något konkret.

    mvh

    SvaraRadera
  3. Svarade på det nya inlägget men vill påminna om att inte stänga ner dina KF hos Avanza i förtid för att inte riskera gå miste om källskatten som kommer på några år.

    Mvh

    SvaraRadera