söndag 5 augusti 2018

När tappar man kontrollen över portföljen? 15 eller 50 aktieslag?

Som heltidsarbetande familjeförsörjare med en fru och tre barn har man begränsat med tid att följa varje aktie vid varje kvartalsrapport. Fick frågan av bloggrannen Investmenbolagsinvesteraren häromdagen om jag har en gräns hur många innehav jag ska ha maximalt.



Man kan göra det enkelt för sig i olika nivåer.

Enklast är att köpa indexfonder och bara låta tiden vara sin vän. Det andra är att köpa investmentbolag och låta väl insatta sköta investeringarna. De köper och säljer innehaven efter behag.

Det tredje är att köpa bolagen direkt och det kräver egentligen ordentlig bevakning. Ju fler innehav, desto mer tid för bevakning krävs. Som ett minimum kan jag tänka mig en timme per innehav och kvartal. Så 30 innehav ger 30 timmar på ett kvartal och 120 timmar på ett år.

Man får alltså lägga ner 5 dagar per år att läsa kvartals-/årsredovisningar, om man vill hålla sig uppdaterad.

Så systematisk är då inte jag att jag sätter alarmklockan att ringa 60 minuter efter att jag öppnar en kvartalsrapport utan det blir mer sporadiskt. Håller koll på de största innehavens rapportperioder och gör en snabbkoll på siffrorna och kanske läser ett forum/blogg vad de övriga har för uppfattning, sen kollar jag ibland hur marknaden mottar rapporten.

Själv ligger jag någonstans mellan Investmenbolag och direktägande. Investmentbolagen kräver inte lika strikt bevakning som en small-cap-investering.

En annat sätt är att diversifiera sig så mycket att man accepterar några smällar, men på det stora hela vinner man.

Eftersom jag är en långsiktig utdelningsinvesterare, så gillar jag ofta stora bolag som är väl etablerade på en marknad redan. Det är inga förhoppningsbolag där allt faller på ett halvår.

Vill vara mallig och hävda att mina investeringar inte kräver extrem bevakning, det räcker med det intresse jag redan har för att få erforderlig bevakning.

Är förtjust i aktier och likt bloggrannen z2036 gillar jag många aktier. Fler aktier är fler utdelningstillfällen.

Hur har ni tänkt kring bevakning?

4 kommentarer:

  1. Blir en bra blandning, att spara i indexfonder är absolut enklast, men är nog ganska tråkigt då ens intresse är större.

    Du får en bra spridning och du kollar igenom bolagen innan du investerar. Hade varit annat om du investerat i bolag som Beowulf Mining, Anoto och Fingerprint.

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Hade inte varit bra för nattsömnen att investera i de bolagen. En grundlig analys innan sen kan man läsa ingressen i rapporterna. Kanske..

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig myntaren. Det finns mängder av sätt att tänka.
    Följa index, köra investmentbolag, XACT högutdelande. Jag ligger på 19 innehav idag i min portfölj och har inga problem att gå upp mot 30st.
    Vi som är långsiktiga väljer med omsorg bolagen, det är inga företag som tappar hela sina verksamhet över natten.

    Keep up the good work!

    //MM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Dennis.
      Ja det är inte slumpen som avgör vilka bolag vi köper :)

      Radera