måndag 6 augusti 2018

Aktiv inkomst

Då var första arbetsdagen på länge avklarad. Det är en lite speciell känsla att komma tillbaka efter månaders ledighet. Minnet är inte helt perfekt och att komma ihåg vad man jobbade med kräver en del tankeverksamhet.

Skulle nog inte vilja vara helt utan arbete fast jag var ekonomiskt oberoende. Gillar trots allt många saker med arbetslivet.

Man skulle kunna tänka sig att kunna jobba tis-tors från 12 till 17 när man börjar få fart på myntverket (aktieutdelningarna). Eller kanske komma in lite mer slumpmässigt. Lite när man känner för det helt enkelt. Förhandlar till sig en flexibel anställningsform.

När man får paus i arbetet går tankarna på vad nästa investering ska bli. Har fått mycket inspiration och idéer från bloggosfären.

De kandidater jag har än så länge är:

Öka i Realty Income
Öka i Kone
Öka i Castellum
Nytt inköp Industrivärden
Nytt inköp Illinois ToolWorks
Nytt inköp Vestas
Nytt inköp Sampo
Nytt inköp Kinnevik

Då jag får lön kommer nog två inköp att göras, ett svenskt och ett utländskt. Ínnan den 25:e kommer det nog klirr in i kassan och kan nog köpa en aptitretare.

Tips mottages gärna!

4 kommentarer:

  1. Back to reality :)

    Visst behöver man något att sysselsätta sig med. Kan inte tänka mig ett liv utan något mål för dagen.

    ITW verkar vara ett bolag som passar bägge våra portföljer. Gillar annars dina inköpsplaner i övrigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen en kalldusch att stiga upp 06 och stressa iväg.
      Är väldigt sugen på ITW. Ska nog kika lite närmare på det snart

      Radera
  2. Jag kan nog tänka mig att var utan arbete om jag var ekonomiskt oberoende, men då måste man nog steppa upp lite vad gäller hobbies, träning, resor, kurser, events för att få tiden att gå.

    Detta kostar såklart ganska stora pengar så man måste se till att ha marginal när man slutar arbeta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis det gäller att inte damma igen helt i sin koja. Blir nog lätt så utan hobbies. Tror på hård fysisk träning och något socialt

      Radera