lördag 25 november 2023

Uppdatering

Sparandet 

Sparandet fortsätter i oförminskad takt, dvs sparkvoten är hög. En ändring sen ett halvår tillbaka är att jag har två typer av väskor, en utdelnings- och en fondväska. 

Ja det är fullt möjligt att ha både fonder och utdelningsaktier samtidigt. Jag är inte bipolär och som våran statsminister har sagt, det går att ha två tankar i huvudet samtidigt.

Tanken är att försöka få bredd i sparandet och minska risken för dålig avkastning, i förhållande till indexfonder. För det är just indexfonder jag har.  Indexfonder upptar 66% av portföljvikten medan utdelningsaktier upptar resten.

Anledningen att jag har en väska med utdelningsaktier är att det alltid är trevligt att ha ett aktivt kassaflöde som pepprar in pengar. Visst man kan sälja av fondandelar för att få samma effekt, men det är en viss osäkerhet inbakad i detta eftersom man kan nalla av intjäningsförmågan och inte av det direktavkastande kapitalet. Alla dessa populära utdelande fonder tar en godtycklig % av fondens värde och delar ut i förhoppning att det ska spegla utdelningen. En sådan "utdelning" kan man göra själv helt gratis genom att sälja motsvarande % på en billigare indexfond. 

Vill man ha utdelande fonder är en ETF bättre, då menar jag inte XACT:s fonder, utan lite mer seriösa Vanguard t.ex.

Det är förmodligen gott nog att plocka ut 4% av fonderna / år viket jag kommer att göra när stunden är inne som ett komplement till utdelningsväskan.


Avanza...

För mycket woke och för dålig tillgänglighet på plattformen gjorde att jag öppnade konto hos nordnet. För utdelningsväskan sker allt nyspar hos nordnet medan fondsparandet är i handelsbanken.

Har rätt mycket kvar hos Avanza och jag får se om jag flyttar det och isåfall i omgångar, delar eller allt. 


Woke














Hållbarhetschef på Avanza problematiserar sina egna kunder. Jag vill inte vara med och betala hennes lön. 















Som om inte det vore nog så har avanzas sida helt nere vid flera tillfällen senaste halvåret. Det är en sak om det är underhåll, det är helt ok, men inte om det blir 404 sidan kan inte visas. Ja, jag jobbar med datateknik så jag vet vad jag pratar om. Det är inte så förtroendeingivande när de har noll koll. Hur vet jag att mina pengar är trygga hos dem? Drar teknikerna linor på serverracken?


Skitsnacket

Jo jag minns slutet av 2021. SBB. Kommentarerna. "Här ser vi tillväxt i dess renaste form". 

Med facit i hand så är det rätt om man tänker på negativ tillväxt. Ja fy fan vilket skitbygge det är. Alla stackare som gick på sossebaljans snack, utdelning i 100 år osv. De som minns mina inägg kommer ihåg att jag var skeptisk och jag hatar att säga det men jag hade rätt, visst sista ordet är inte sagt. Är dock inte säker på att det blir så mycket kvar till aktieägarna om SBB skulle likvideras

Upp som en sol, ner som en pannkaka...

Jag har haft fel också. Minns att jag tyckte bättre om WPC än O. Det har visat sig att O är klart bättre på affärer än WPC.

Mitt största aktieinnehav just nu är O. 

15 kommentarer:

  1. Jag är jättenöjd med Avanza, så jag fattar inte riktigt vad du menar med att företaget skulle vara för "mycket woke" och ha dålig tillgänglighet på plattformen. Har kört Avanza sedan 2010 och upplever ingen anledning att flytta. Man loggar in, kollar sina innehav, ler åt utdelningarna som trillat in sedan förra gången, för ibland över pengar från lönekontot, köper, loggar ut: hur kan det vara för "mycket woke" och otillgängligt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du är nöjd med Avanza Gustav, klipper in lite blandat stoff i artikeln

      Radera
  2. Avanza är bara Woke och lekstuga numera.. Flyttade allt i våras. Dessutom har dom precis som SBB en sekt som försvarar dom även om det inte ens går att handla hos dom frekvent numera..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja om avanza bara hade fokuserat på att vara bäst för småsparare än att hålla på med skitgrejer/politik så hade det var ett lätt beslut att stanna kvar

      Radera
  3. Ja du har helt rätt om SBB myntaren Jag var också ute tidigt och varnade för IIija batljan och hans kaxiga struntprat, fick utså en massa glåpord av folk som dyrkade bolaget! men skrattar bäst som skrattar sist haha.
    När vi sedan kommer till Avanza och deras woke trams om hållbarhet så är det något Jag har märkt av på sistone där alla aktier och fonder ska handla om co2 utsläpp och hållbarhet, Detta ligger i linje med FN agenda 2030-målet och kommer förmodligen tyvärr även Nordnet och alla mäklare att behöva införa på sina sajter oavsett om de vill eller ej, Annars väntar väl böter eller nedstängning kan jag tänka mig.
    Tyvärr så kommer Agenda 2030 att genomsyra allas våra liv i framtiden när en liten självutnämnd elit ska bestämma över oss alla! men detta kanske är en diskussion för ett annat forum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra kommentar Mikael. Men med såna som hållbarhetschefen på Avanza med ett genuint wokevurmande ligger de i bräschen med att införa allt konstigt. Vi får väl se när/om woket kommer till nordnet också.

      Radera
  4. Vad betyder "woke"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag rekommenderar google som inhämtningskälla för just det
      //myntaren

      Radera
    2. Jag har nu googlat woke och fått veta att det är ett skällsord som inte har någon direkt betydelse. Det är vad man säger om någon man tycker är för mesig med folk man hatar.

      Radera
    3. Det är en tolkning du valde de framför de andra som förekommer om du kollar på wikipedia.

      Radera
    4. "Awareness of inequalities", men ord kan ha många betydelser och det är rätt uppenbart att det inte är den betydelsen du använder. Skällsordtolkningen verkade passa in bättre men om båda är fel så vet jag fortfarande inte.

      Radera
  5. Du kan kollapsa "Hållbarhet"-blocket på Avanza genom att klicka på den lilla vinkeln/pilen i övre högra hörnet. Sedan vet jag inte riktigt vad det är att vara upprörd över. Det är information. Om du inte är intresserad så skippa över det. Avanza kryllar av siffror som är intressanta bara för en liten delmängd av användarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Daniel, nu blir jag varken uppröd eller irriterad av ett "hållbarhetsblock".

      Har varit kund hos Avanza sen de sjösatte tjänsten. De senaste 5-10 åren har det gått åt fel håll, vissa saker har blivit bättre rent tekniskt men det mesta går åt fel håll.

      Avanza går i bräschen för "hållbarhet" och woke. Det är inget för mig. Har lite svårt för sådana som ska se kön i allting och dessutom ett företag som problematiserar sina egna kunder.

      Nu ska jag börja flytta det som är enklast att flytta

      Tack för kommentar oh inspiration!

      Radera
    2. Hallå Myntaren! Instämmer i Avanza och för mycket woke! Väldigt trött, irriterade och ja ibland förbannad över hur Avanza betett sig senaste året eller så. För mycket trams och frekventa driftstörningar mest hela tiden. En massa skit inget annat än de rena amatörerna/nybörjarna bländas över en liten kort tid innan de också börjar ifrågasätta varför det inte går att logga in, lägga en order eller att appen är samstämmig i sin funktion... Visst ibland funkar det fortfarande bra men det är just tillförlitligheten som saknas och den är viktigare än en tjur, björn eller annan tramsbild när appen startas...

      Ingen hjälper oss Myntarn så bara att bita ihop och kämpa vidare mot FIRE som ibland mest känns som en hägring...

      Radera
    3. Bäste kalkyl, trevligt att du delar min uppfattning. Jag har haft mycket tålamod med Avanza, och vi små kan bara rösta med fötterna i det här fallet. Jag har sett dina inlägg och du är nära att bryta dig ut ur ekorrhjulet. Bara att gratulera min vän

      Radera