måndag 27 februari 2023

Transaktioner februari och skitsnack

 Följande värdepapper har köpts:

  • XACT HDiv
    • Rundande till antalet så det inte är ojämnt
      • Tourette?
  • BAM
    • Spännande avknoppning från Brookfield
    • DA 3,6%
    • Förväntas växa VPA med 15-20% årligen
      • Ska nog tas med en nypa salt
        • Men brookfield är duktiga

Lite skitsnack om svensknoterade fastighetsbolag:

SBB

Sitter på läktarplats och beskådar cirkusen. Har alltid vetat att ledningen trixar och duperar är kreativa. Baljan gick ju ut och lovade höjd utdelning i 100 år. Vad händer? jo verkligheten knackade på dörren redan efter ett år med högräntor. De gör att SBB måste trixa för att kunna hålla sitt löfte genom att höja utdelning men samtidigt späda ut aktieägarna så aktieägarna netto förlorar på det.  

Alla dessa affärer som saknar röd tråd. Baljan köpte ett företag varje förmiddag för några år sen, nu säljs de till sämre än inköpspriset eller skiftas ut till aktieägarna för att man ska renodla. Vill man ha konstant spänning så ska man äga SBB. Det går också bra att äga dem om man lider av självskadebeteende.

Castellum

Helt annat läge men finns ingen anledning att äga bolaget nu när utdelningen är slopad. Vem vet om den kommer tillbaka nästa år? Akelius bryr sig nog inte om utdelning. Den kan dock bli intressant om den faller mer ur ett långsiktigt perspektiv. Dock ska man påminnas om att castelllums fastighetsbestånd är mediokert och bör värderas därefter. Om man screenar fastighetsbolag utan utdelning finns bättre alternativ, t.o.m i Sverige

Cibus

Sunt att justera ned utdelning utifrån förutsättningarna. Att höja utdelningen utan grund är en farlig väg att gå. Kan tänka mig att ta in en position här, kanske efter sommaren.

Hufvudstaden

Snigeln tar sig fram sakta men säkert. Höjer utdelningen med 3,8% medan sektorkollegorna haltar efter en tuff spurt. När Baljan gjorde två miljardaffärer på en förmiddag så var huvfudstadens projekt att renovera en ytterdörr på en av sina fastigheter de ägt i 100 år.


Kommentar angående DRIP

DRIP innebär att utdelningen återinvesteras automatiskt och här går SBB i bräschen med detta i Sverige då detta som mycket annat gott kommer från Nordamerika. Men det är fel att just SBB genomför det genom utspädning där man i Nordamerika inte späder ut som regel. En fundering är att mäklaren bör ju tillåta s.k. fractional shares men det kanske inte är ett problem med frimärksaktien SBB. Någon större uppsida på kursen lär bli svårfunnen vid utspädning.


18 kommentarer:

  1. Mycket kloka ord, jag ägde SBB förra året men klev ur plus minus noll och jag kommer inte tillbaka, enbart huvudvärk och tvivel.

    Castellum har gått från att nästan bli utdelningsaristokrat till uteliggare på ett par år...den aktien är helt ointressant för överskådlig framtid.

    Cibus, jag köpte lite i den senaste dippen. Jag gillar affärsidén, inte belåningsgraden i dessa tider.

    Fråga, har du kikat på Aktiepsararna Direktavkastning B? Jag köper tungt i den vid sidan av Xact Norden Högutdelande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Frihet. Ser att vi har liknande tankegångar kring fastighetsbolagen. Jag gillar Aktiespararna Direktavkastning B:s historiska avkastning. Det jag inte klarar av är deras hållbarhetsprofil. De väljer hellre castellum är saab pga vapen. Allt detta, ooh kan inte ens tänka på det börjar må dåligt

      Radera
  2. Jag äger inte Direktavkastning B pga kostanden och överlappande med XACT Norden Högutd. Man får fler företag och fler marknader till lägre pris, och utdelning fyra gånger per år istället för en med XACT. Men båda har väl en sådan ESG-profil att de undviker Försvar, spel, energi (olja), tobak osv osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello, ja så är det xact hdiv har också en uttalad ESG-profil. Gillar också kvartalsvis utdelning från den samt att den täcker in hela Norden.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Aktiespararna har ju totalt krossat Xact om man tittar på historisk avkastning så jag skulle inte tänka så mycket på avgiften som dessutom är lägre om man köper fonden via Nordnet, om du använder Avanza kostar Aktiespararna ynka 0.04% mer än Xact, inte ens värt att nämna.

      Totalavkastning är ju det enda som räknas, att dela ut fler gånger per år är i sig inget att beakta om man nu inte är brutalt otålig och bara måste få utdelningar hela tiden.

      Med det sagt så äger jag båda för det ger diversifiering även om det finns en viss mån av överlappning i innehaven.

      Det här med ESG är ett elände och jag håller för näsan och köper ETFer och fonder oavsett, går nästan inte att komma ifrån ESG men jag ser det absolut inte som något positivt när jag köper. Kompenserar genom att äga, olja-, försvar- och tobaksaktier i min KF.

      Radera
    4. Ja det stämmer att aktiespararna överavkastat jämfört mot xact högutdelande. Dock är det fel att jämföra dessa då xact norden högutdelande är norden medan den andra enbart SE. Det är större chans att göra en bra affär genom att äga den av den anledningen och utdelningsfrekvens är bara en trevlig egenskap, inget avgörande.

      Radera
    5. * större chans till högre totalavkastning genom att äga aktiespararna diravk. Men om man kollar på dess top 10 blir man inte särskilt övertygad. Fast man brukar ju oftast ha fel så...

      Radera
    6. Kanske inte de sexigaste innehaven men stabila, väletablerade bolag med bra utdelning. Precis vad man vill ha när det stormar.

      Radera
    7. Vilka aktier skulle ni komplettera XACT HDIV med, eller Aktiesp. Direktavk B? Dvs samma tema Skandinavien/Sverige med hög yield och stabilt men minus ESG:n.

      Egna förslag..
      Spel: Betsson, Kindred
      Energi: Aker BP
      Alkohol: Kopparbergs

      //Johan

      Radera
    8. Johan: Förutom de du nämnt gillar jag SAAB men gissar Evolution brukar exkluderas friskt av ESG.profeterna. Laxodlarna är tydligen också badguys och orksakar tårar i ögonen hos snöflingorna

      Radera
    9. Känns som att tåget har gått gällande SAAB med tanke på den extrema uppgången på senaste tid så allt positivt de kommande åren lär redan vara inprisat.

      Jag började köpa Kongsberg Gruppen förra året och småköper fortfarande. De producerar missiler (som bland annat skickas till Ukraina), ammunition, högteknologisk utrustning inom sjöfart (såväl civilt som militärt). De har även med ett finger i norsk olje/gasindustri då de står för underhåll osv av anläggningar.

      Radera
    10. Bra tips om Kongsberg där Frihet. Enda som inte är hutlöst övervärderad än är LMT. SAAB har kopplat på efterbrännkammaren och lämnat investerarna i hangaren

      Radera
    11. Ja Kongsberg är det inte många som har koll på men det är ett high tech företag med fötterna i relevant försvarsindustri, sjöfart och olja/gas. Känns som att det inte kan bli bättre.

      Bra beskrivning gällande SAAB, jag sålde av mitt innehav av LMT runt 480 dollar då jag tyckte den hade toppat ut, det kanske visar sig vara ett misstag. Det brukar ofta gå åt skogen när jag ska växla mellan aktier, den jag säljer går upp och den jag köper för pengarna dyker. Köp och glöm är nog smartast, om ett par år är jag nog vis nog att faktiskt följa det fullt ut.

      Radera
    12. Har nu bevakning på Kongsberg, drar in ett knippe då den blir sundare prissatt. Har märkt att det bästa är att köpa vettiga bolag och låta det gå 10 år. Inte mycket kan gå fel då. Får jäsa ostört

      Radera
    13. Frihet. Nu var det ju ett tag sen men att Aktieägarna Direktavkastning krossar visade ju sig väldigt komiskt i efterskott. De har ju ingen screening öht på sina bolag i indexet. XACT, även om det varit super så tycker jag att de inte hade med SBB tex är mer förtroendeingivande.

      //Johan

      Radera
  3. Hello. Castellum tror jag kommer dela ut väldigt dåligt i framtiden. Herr Akelius är inte den mannen som vill dela på sina tillgångar i kontanter till sina aktieägare. Sålde hela mitt innehav på 127 kr blev väl plus minus noll med utdelningar genom åren. Tror heller inte mister Akelius vill driva Aktie kursen något vidare uppåt heller så totalavkastningen lär bli dålig den med. Men tiden får utvisa :)
    Mats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utdelning är ju inte Akelius signum direkt. Är skeptisk till cast men kan ha fel

      Radera