onsdag 31 augusti 2022

Transaktioner augusti

 Följande inköp har gjorts:

  • BTI
  • XACT Hdiv

Har sålt allt jag hade i ISK och KF och flyttat in dem i en klassisk aktie- och fonddepå istället. Orsakerna är flera men den största är att jag värdesätter långsiktig förutsägbarhet kring skatter och avgifter. Med ISK/KF vet man inte vad skatten är om 3-5 år. Samtidigt är skatten i en depå kopplad till bolagens prestation och inte värdet i sig, vilket tilltalar mig mer. 

Klart är att skattemässigt är ISK/KF ännu att föredra säkert detta år och nästa, om du inte sitter på riktiga surdegar eller makro rasar ihop totalt. Eftersom jag nyligen "börjat om" på ny väska var det ett lättare beslut. Hade jag haft kvar gamla väskan hade jag väntat in i det sista med att sälja/byta till depå.

Ja det suger med K4 och 30% skatt på utdelningar. Har som avsikt att hålla nere antalet aktieköp/försäljningar för att det ska bli minimal K4-smärta.

Strategiändring beslutad: Eftersom jag gillar utdelningar och värdesätter kassaflöde slutar det ofta med att man får en portfölj där totalavkastningen kan bli lidande. Min lösning på det är att alla utdelningar som mottas ska placeras i (globala) indexfonder. Detta tills den upptar 20% av väskans tyngd. Detta gör att jag får minskad risk och mer normaliserad totalavkastning i förhållande till S&P500. På indexfonder kommer uttag enligt 4%-regeln att tillämpas.

Indexfonder rattas ofta av godhetsapostlar som glider in på sina vita hästar högt ovanför vanligt folk som tror sig veta vad alla vill ha. Därför exkluderas ofta sådant som olja, vapen och droger bort. 

Av den anledningen är det klädsamt att piffa upp väskan med just den typen av bolag.

Just nu har jag inkluderat LMT (vapen) och BTI (droger) i väskan. 

8 kommentarer:

  1. Tjenare! Hur ser du på att köpa BTI och LMT nu när dollarn är så stark? Jag vet att man inte kan förutse hur valutan svänger men just nu är ju dollarn på all time high gentemot kronan så det känns ju onekligen som att man tar en risk här.

    Jag sitter nämligen och är sugen på att köpa tillbaka in i flera amerikanska innehav men det tar emot att köpa nu pga växelkursen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo USD är på ATH och man shoppar US-aktier. För utdelningshöjarna, t.ex LMT och BTI är jag inte orolig på lång sikt. Utdelningstillväxten och värdeökningen som förväntas minskar valutaeffekter. Är mer orolig för bolag som uppvisar dålig totalavkastning då jag handlar USD

      Radera
  2. Ungefär halva min portfölj ligger i en klassisk depå. Det beror på att den är så gammal att ISK inte fanns när den skapades. Vi får se vad som händer med räntan när Sverige kraschlandar in i en lågkonjunktur. Eventuellt så får alla nyinvesteringar göras i den gamla klassiska depån igen men jag hoppas få slippa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog smart att låta det vara så tills villkoren klarnat lite. Vi har ju val och ISK har varit i hetluften för nåt år sen. Har svårt att se vänsterfalangen elda på ännu sämre villkor nu när räntan normaliserats, men man vet aldrig med dem. Hade gärna sett 0,5% fast skatt på ISK/KF för evigt.

      Radera
  3. Fina köp och kul att se hur portföljen formas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det är mer hög yield nu.

      Radera
    2. I dessa tider känns high yield helt rätt, för börsen kommer fortsätta var sur eftersom att vi är på väg in i de sämsta tiderna sedan andra världskriget. Då är det trevligt att kunna trösta sig med utdelningar och återinvestera dessa i aktier som bara fortsätter att rasa, mer för pengarna helt enkelt.

      Radera
    3. Instämmer. Det är kassaflöde som gäller nu.

      Radera