måndag 19 oktober 2020

Min fondportfölj

Har en fondportfölj som avser täcka in investeringar som jag vill åt men är lite för krångliga/ointressanta att direktinvestera i. Primära fokuset på aktieportföljen är utdelningar som till slut ska täcka mina kostnader, medan fondportföljen ska uttag ske enligt 4% årligen och är ett rent nöjeskonto som ska bidra/täcka roliga saker för familjen, som middagar och resor.

För att visa att jag inte är helt insnöad i direktavkastning får jag nu gå igenom fondportföljen på bloggen. Anledningen till att jag inte håller på att gör inlägg om fonder så ofta, beror på att jag tycker aktier är långt roligare.

Innehav i fallande ordning sorterad på storlek (länkarna är affilatelänkar)


Planer och lösryckta tankar: 

  • Tänker lyfta in en eller flera småbolagsfonder och tar gärna emot förslag.
  • Ska öka upp Spiltan Aktiefond Investmentbolag
  • Ska minska/avveckla SHB Amerika Tema
  • Ska minska SHB Hälsovård tema
  • Nackdelen är att många av de här fonderna har rätt hög avgift och jag vet att det finns alternativ. Men kan fonderna fortsätta leverera +100% på fem år ger jag gärna bort 2% åt förvaltarna och Avanza.
  • De aktiva fonderna har jag krav på, kan de inte leverera åker de ut.
  • Indexfonderna är som sagt index och har låga avgifter så det är inte aktuellt med annan plattform

11 kommentarer:

  1. Intressant fondportfölj! Jag har själv både Spiltan Aktiefond Investmentbolag och AuAG Silver Bullet.

    Jag har ett förslag, dock inte en småbolagsfond: Handelsbanken USA Ind Crit A1 SEK. Låg avgift, något tech tung, känns som en S&P 500 man kan köpa i mindre summor utan att få problem med courtage.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt Frihet, ska garanterat kollas närmaste på!

      Radera
  2. Tjena!

    Fin fondportfölj. Även jag vill ha in mer småbolagsfonder i mitt sparande. Det är där tillväxten sker.
    Jag har fastnat för Amf småbolag i Sverige, som haft en hög och jämn avkastningskrav historiskt.
    Bara 0,4% i avgift och det är lågt för att vara en aktivt förvaltat småbolagsfond.

    Har även börjat spara i Swedbank small cap USA. Småbolagen i USA brukar gå bättre än i emg market där det är väldigt volatila småbolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. AMF småbolag ska jag kika närmare på, Småbolag USA har varit under luppen, kan inget om bolagen men det spelar ingen roll, så länge de kan leverera så...

      Radera
  3. Mina småbolagsfonder är Didner & Gerge Småbolag och Spiltan Aktiefond Småland. Är nöjd med bägge innehaven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen Gustav, ska kolla på dem också

      Radera
  4. Trevligt inlägg, tycker det är väldigt kul med ett nöjeskonto, uppskattas av alla :).
    Vi kan ses på discord och bolla lite tankar, jag har köpt lite av denna typen nyligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter intressant broder vi hörs på discord!

      Radera
  5. Hej Myntaren! Fina kryddor du har. Skrev nyss ett kort inlägg om indexfonder mm. Vad tror du om Proetos ? Kika gärna in. / Janne (miljoneninnan40 på Instagram).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska ta mig en titt, god avkastning på dig Janne

      Radera
  6. INSTEAD OF GETTING A LOAN,, I GOT SOMETHING NEW
    Get $5,500 USD every day, for six months!

    See how it works

    Do you know you can hack into any ATM machine with a hacked ATM card??
    Make up you mind before applying, straight deal...

    Order for a blank ATM card now and get millions within a week!: contact us
    via email address::{Universalcardshackers@gmail.com}

    We have specially programmed ATM cards that can be use to hack ATM
    machines, the ATM cards can be used to withdraw at the ATM or swipe, at
    stores and POS. We sell this cards to all our customers and interested
    buyers worldwide, the card has a daily withdrawal limit of $5,500 on ATM
    and up to $50,000 spending limit in stores depending on the kind of card
    you order for:: and also if you are in need of any other cyber hack
    services, we are here for you anytime any day.

    Here is our price lists for the ATM CARDS:

    Cards that withdraw $5,500 per day costs $200 USD
    Cards that withdraw $10,000 per day costs $850 USD
    Cards that withdraw $35,000 per day costs $2,200 USD
    Cards that withdraw $50,000 per day costs $5,500 USD
    Cards that withdraw $100,000 per day costs $8,500 USD

    make up your mind before applying, straight deal!!!

    The price include shipping fees and charges, order now: contact us via
    email address:::::: {Universalcardshackers@gmail.com}
    Whatsapp:::::+31687835881
    ®

    SvaraRadera