onsdag 9 september 2020

Hur jag sparar till mina barn

Är far till fyra barn. Jag har valt att spara pengar åt dem månadsvis. Ett fast belopp sätts in i portföljerna i varsin kapitalförsäkring.

Jag har valt kapitalförsäkring eftersom det är bättre att jag äger det sparade värdet och att besparingen kan överföras vid t.ex 18-årsdagen eller senare då uppvisad ekonomisk mogenhet infinner sig.

I Sverige har vÃ¥ra politiker gjort allt för att göra det svÃ¥rt för vÃ¥ran egen befolkning sÃ¥ det är huvudanledningen till barnsparandet. När jag växte upp i en medelstor svensk stad var det inget problem att fÃ¥ en bostad i kommunala hyresbestÃ¥ndet. En lägenhet i ett lite mer slitet omrÃ¥de kunde du fÃ¥ samma dag, och en lite bättre fick du köa nÃ¥gra Ã¥r för. 

Numera har vÃ¥ra makthavare ökat befolkningen sÃ¥ pass att det är en kamp om bostäderna. De kommunala lägenheterna fÃ¥r ofta nyanlända invandrare förtur till vilket sparkar undan möjligheter för oss andra. Kvar finns dÃ¥ att överbuda pÃ¥ bostadsrätter eller villor och den kampen har pÃ¥gÃ¥tt allt hÃ¥rdare senaste 10-20 Ã¥ren. Allt eftersom befolkningen ökar, ökar ocksÃ¥ behovet av lägenheter. 

Det förklarar den absurda prisökningen på bostäder senaste årtiondena. Nog om politik, som förälder bör man göra sitt bästa för att ens barn någon gång ska kunna flytta hemifrån och där tänkte jag att det är schysst att spara ihop till en kontantinsats. Grejar barnen ett jobb så har de möjlighet att skaffa lägenhet rätt snabbt.

Min tanke om barnens portföljer är en dragning mer åt tillväxthållet framför utdelning som jag själv har slagsida åt.

Här är är portföljerna, i stort sett med identiska innehav i allihopa



Jag har valt Avanzas kapitalförsäkring Barn (affilate) för mitt barnsparande och jag kan rekommendera det. Vad du köper för värdepapper är upp till dig och där lämnar jag inga rekommendationer. Jag tar däremot gärna emot rekommendationer 

Mina spontana reflektioner över portföljen är att JNJ upptar för stor del. Det är inte så mycket tillväxt att prata om där. Apple har en lite högre risk men är också rätt tunga pga de växt +150% sen köpestillfället.

12 kommentarer:

  1. Hej!
    Fin portfölj!
    Själv gjorde jag det enkelt. Blev 100% Spiltan investmentbolag till barnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför krångla till det? Det är genialiskt i sin enkelhet. Lär prestera bättre än index och ingen förvaltning krävs

      Radera
  2. Har sparandet till barnen i 3 konton. Varsin depå som dom får när de fyller 18. Sedan har jag en KF som dom kommer få pengar från om dom uppfyller vissa krav vi ställer på dom.

    Pengarna i deras depå bör räcka till en mindre lägenhet i stan och KFen blir mer som en bonus för att visa att det lönar sig o göra rätt o vilja saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var genomtänkt. Gillar tanken med kravställning

      Radera
    2. Tyckte det kändes rätt jag med. I dagsläget är kravet att lära sig kinesiska till en hygglig nivå. Sen blir det några ytterligare saker vi kommer vilja att de lär sig allt eftersom.

      Radera
    3. Kinesiska är bra att kunna i Kina, jag önskar dig och dina barn all lycka!

      Radera
    4. Halva deras ursprung är kinesiskt, sen bor det sjukt mycket kineser över hela världen, vilket min svärmor blev varse när hon gjorde en liten roadtrip i USA. Knagglig engelska men överallt fanns det kineser som hon kunde få hjälp av.

      Radera
    5. Kan förstå att du vill att de ska lära sig språket pga sin bakgrund. Tycker att en träffsäker engelska är det bästa att lära sig, universellt, funkar i stort sett överallt.

      Radera
  3. Jag tycker barnportföljen ser bra ut även om jag inte ser någon större uppsida kvar i Apple, P/E talet har sprungit iväg rejält. Aktien ser övervärderad ut, dock kan den säkert gå upp lite till innan bubblan spricker. JNJ skulle jag låta vara, rimligt värderad och galet pålitlig, det är inte en sprint det är ett maraton och då vill man ha JNJ i portföljen även om aktien uppför sig sävligt.

    Jag har än så länge endast en son och hans portfölj ser ut som följande:
    Investor
    Castellum - köpte tungt runt 150 kr när det dippade.
    Hufvudstaden - köpte tungt runt 110 kr nu när det dippade.
    SCA
    Stora Enso

    Fastigheter, skog och det bredaste/bästa investmentbolaget i Sverige får duga. Förhoppningen är att grabben ska förstå värdet av utdelningar och inte sälja utan bygga vidare själv. Behöver han en lägenhet kan ta över vår lägenhet i Stockholm när vi flyttar ut på landet på heltid till det redan avbetalda huset på landet. Det är i vart fall 15 år kvar tills han kan tänkas behöva en egen lägenhet om inte 20 år så ingen panik och planerna kan såklart ändras.

    Alla barn som har föräldrar som tar sig tiden att planera deras aktieportfölj när de är små har redan ett otroligt mycket bättre utgångsläge i livet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket informativt inlägg Frihet, tack för dina reflektioner. Du har säkert rätt angående apple, borde skala ner det lite. Angående JNJ har du rätt, man vill nästan ta genvägar och få hög tillväxt, men i långa loppet är det nog såna som JNJ som "vinner".

      Gillar din sons portfölj men jag hade nog försökt få lite mer exponering mot utlandet, kanske en globalfond. Visserligen får du fin utlandsexpoering med Investor.

      Fin plan där med lägenheten, vilket utgångsläge för sonen. Det är fint när man kan bygga förmögenhet över generationer. Bara hoppas att det fortsätter så.

      Ska kanske dra in StoraEnso i barnens portföljer..

      Radera