måndag 20 juli 2020

Barnsparandet fortsätter regelbundet

SÃ¥ idag trillade det in ett barnbidrag för samtliga tre barn. Det omsattes direkt, denna gÃ¥ng i Assa Abloy. Jag kan rekommendera att spara i kapitalförsäkring barn hos Avanza. DÃ¥ blir du själv ägare av försäkringen men barnen stÃ¥r som förmÃ¥nstagare. 

Läste Petruskos briljanta inlägg häromdagen hur Avanza Global underpresterar sitt eget index. Har satt in säljorder på barnens Avanza Global av den anledningen. Ska byta till Länsförsäkringar Indexnära Global istället, trots högre avgift har den en bättre totalavkastning, vilket ger mer pengar i slutändan.

Just totalavkastning är viktigt vid fondsparande och i ackumuleringsfasen. 

Barnsparet har en placeringtid på ~20 år. På 20 år blir det mycket pengar som försvinner så jag tackar Petrusko för upplysningen.

I barnportföljerna finns ocksÃ¥ Avanza Emerging Markets. 




Inspirerad av Petrusko jämförde jag den mot BGF Emerging Markets. Nu vet jag inte om de följer samma index, men det är väsentlig skillnad i prestanda. Jag ska sälja iväg Avanzas egna fonder. Det är en riktigt dålig affär på sikt. Den enda som jag kan tänka mig köpvärd är Avanza Zero.

 

2 kommentarer:

  1. Hade avanza zero ett år ca men sålde sen till +-0. Har nu igen lite olika avanza, känner ingen större var sig glädje eller förhoppning faktiskt. Petruskos inlägg sade samma sak. Kanske bättre sälja de alla?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog en tänkvärd idé. Just zero är den jag kan tänk mig går minst dåligt (enligt index) eftersom de inte förlorar källskatt

      Radera