måndag 29 juni 2020

Utdelning från Cibus Nordic

Det revs en kupong i fastighetsbolaget Cibus Nordic Real Estate i helgen faktiskt. Jag återinvesterade utdelningen idag. Snöbollseffekten känns väldigt tydligt i Cibus. 6.87% i DA och utdelning kvartalsvis. Cibus har som ambition att börja dela ut månadsvis i Q4, vilket är mycket trevligt. Sveriges egna Realty Income.

Skillnaden är att Cibus riktar in sig på livsmedelsfastigheter. Coop, Tokmanni och Kesko är typiska kunder. Det som är positivt är att bolaget också slår sig in på flera geografiska områden. I år köpte de ett stort bestånd av Coops butiker i syd- och Mellansverige för att bredda sig.

De som känner mig vet att jag avskyr risk och Cibus är ett ungt och oprövat bolag, trots det har jag tagit risken och äger en präktig stek om 2,82% av totala portföljvärdet i bolaget. På lång sikt är ökad e-handel ett hot men det är långt bort innan butiker försvinner, om de nånsin försvinner helt tvivlar jag på.

Det går alldeles utmärkt att äga Cibus på en ISK då ingen källskatt dras.



Värt att tänka på är att utdelningen betalas i Euro och det kan således bli valutadiff över tid, en ökad risk/möjlighet alltså.

Nästa utdelning betalas i september men om det har inget ännu meddelats om.

2 kommentarer:

  1. Gör lika dant, återinvesterar hela slanten även då min fastighetskvot är överviktig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som öppet mål. Konstigt att inte kursen drar mer uppåt

      Radera