söndag 7 juni 2020

Reflektion över senaste veckan

För en vecka sedan hade jag en portfölj som var resultatet av flera års byggande och pusslande. Bit för bit sattes varje mursten upp i en vägg. Väggen skulle stå pall mot tidens tand och recessioner. Min ursprungstanke var att 2/3 av innehaven skulle fortsätta gå hyfsat bra trots ruffiga tider. 

Ambitionen var att bygga en stormsäker portfölj. Samma ambition kvarstår ännu, i allt högre utsträckning.

Nåväl, gick in i veckan med ca 70-80 värdepapper, kvar finns runt 20. En del aktier köpte jag någon gång då jag tyckte att det verkade vara något att bygga vidare på. Men tiden gick och intresset blev större för andra aktier. 

Så där blev det småposter liggande utan översyn. De flesta riktigt bra bolag med god framtidsutsikter och alla med stabil intjäning.

Förut gillade jag mer att läsa rapporter men i takt med att portföljen svällde svalnade det. 

Det blev för spretigt och utan kontroll. Där ett tag var tanken att bara läsa rapporter för de tio största bolagen, men det blev inte heller av. 

Som bekant har jag tryckt in hälften i ETF:er som täcker upp bolag som var medelmåttor, t.ex Unilever och Allianz. Large-capbolag som det inte finns mycket hjärta av att investera i kan lika gärna leva i en ETF som ger motsvarande utdelningar.

För utdelningar är ännu en central del av portföljbygget. Tanken är ännu att kunna leva mer eller mindre på utdelningar i framtiden. Då är det enklast att utbetalningen redan är på plats.

Visst jag har två icke-utdelande ETF:er men där säljer jag av enligt 4%-regeln då det blir aktuellt.

Nuläget är att jag har en defensiv aktieportfölj där bolagen i sig är intressanta att följa och äga och därför blir intresset ännu större. 


Fördelar med nya portföljen

+ Behöver inte ta beslut i vilket bolag jag ska öka i, beslutet blir "high-yield Europa" eller "quality USA".
+ Kan fokusera på kärninnehaven 
+ Kan få indirekt åtkomst till utländska utdelningsaktier genom att äga dem i en ISK. Mitt utländska konto hos Nordea kan fortsätta på en ISK med riktade ETF-placeringar

Nackdelar med nya portföljen

- Det skär i hjärtat att sälja av vissa aktier då jag trots allt gillar aktier väldigt mycket
- Det är inte bra med för mycket makt åt fondbolagen då de kan utöva makt i en riktning som inte alltid ligger i fas med egna värderingar. ESG t.ex
- Kostnaden. Avgiften snittar 0,3% årligen och det blir 3000 per miljon.

Som det känns nu är jag helt nöjd med mitt val även om själva bytet medförde onödiga kostnader, men ibland måste man riva allt för att bygga upp nytt.


Utsikter för portföljen

Har läst igenom Q1:orna för de flesta aktiebolag i min portfölj och de kommer att ha liten påverkan av covid så det är ett tidigt kvitto på att jag har rätt bolag i portföljen

Inte så ödmjukt kanske, men jag hävdar att jag har världens mest stormsäkra portfölj(*).


Fokus framöver

Tänker vikta upp ETF:erna. Som det är nu ligger många bolag på 10% av totala portföljvärdet. Ja jag tror på bolagen men det finns alltid en bolagsrisk så den ska minskas med tiden.


Psykologisk utveckling

Gällande ETF:er har jag svängt mycket. Det bästa exemplet är XACT Högutdelande som jag först byggde upp en stor position i, kom på att det var för mycket godhetsapostlar där och jag ville inte betala 0,3% för en portfölj med dubiöst formulerad utdelningspolicy, varpå jag sålde allt. Nu har jag köpt det igen och bortser från ESG-riddarna. 

Fördelarna med att ha en fokuserad portfölj väger över helt enkelt.

(*) Bortsett från SCA som har slagig intjäning pga massapriset och Cibus som är en joker.

4 kommentarer:

  1. Hänt mycket för dig i veckan Myntaren! Spännande
    Själv tuffar jag på med aktier och lite fonder (Tin , spiltan investmentbolag)
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Stefan. Jo det är actionspäckat. Ska också dra in TIN, ha en bra dag du med

      Radera
  2. Kul att följa. Var köper man Roche? Hittar inte på Avanza. Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, bra att det uppskattas. Avanza tillåter inte handel med schweiziska värdepapper, säkert genom telefontjänsten, men då är courtaget löjeväckande högt. Jag handlar den hos Nordea.

      Radera