torsdag 25 juni 2020

PEP vs KO

Den klassiska kampen mellan dryckesjättarna. Sist jag kollade var PepsiCo (PEP) en attraktivare investering  än CocaCola (KO). Tänkte ta mig en titt på hur läget är nu. 


  • Varumärke 
    • KO
      • Bolaget äger och säljer 20 dryckesprodukter, kanske världens starkaste varumärke.
    • PEP
      • 23 produkter, varav hälften är snacks. Starka varumärken
    • Vinnare KO
      • Pepsi och Gatorade må vara starka varumärken men KO är strået vassasre
  • Diversifiering
    • Båda bolagen är internationella
    • KO
      • Har som sagt 20 drycker 
    • PEP
      • Som sagt 23 produkter men även snacks
    • Vinnare PEP
      • I och med att PEP har mat (snacks) så har man större bredd
  • Balansräkning
    • KO
      • skuld/EBITDA 2,96 x
      • Räntetäckningsgrad 14 x
      • S&P A+ negativ outlook
    • PEP
      • skuld/EBITDA 2,44 x
      • Räntetäckningsgrad 8,4 x
      • S&P A+ stabil outlook
    • Vinnare PEP
      • Båda bolagen är bra balansräkningar men PEP är strået vassare
  • Moat trend 10 år
    • Båda bolagen har djupa vallgravar
    • KO
      • Minskar
    • PEP
      • Stabil
    • Vinnare PEP
  • Lönsamhet
    • KO
      • ROIC snitt 10 år 13%
      • ROIC trend 10 år Fallande
      • ROE snitt 10 år 31%
      • ROE trend 10 år Stigande
    • PEP
      • ROIC snitt 10 år 16%
      • ROIC trend 10 år Stigande
      • ROE snitt 10 år 44%
      • ROE trend 10 år Stigande
    • Vinnare PEP
      • Inget snack om saken ens
  • Försäljning
    • För mig är stigande försäljning över tid mycket viktigt
    • KO
      • Försäljningen har vuxit med 0,5% per år i snitt
      • Stagnerad
    • PEP
      • Försäljningen har vuxit med 2% per år
      • Inte stagnerad men AT&T-nivå
    • Vinnare PEP
      • Undviker stagnerade bolag
  • Återbäring till aktieägarna
    • Återköp 10 år
      • KO
        • har köpt tillbaka 7% av aktierna
      • PEP
        • har köpt tillbaka 13% av aktierna
    • Utdelningar
      • KO
        • Utdelningsandel 88%
        • År med höjd utd 57 år
        • DA 3,67%
      • PEP
        • Utdelningsandel 76%
        • År med höjd utd 48 år
        • DA 3,16%
    • Totalavkastning 10 år
      • KO
        • 140% S&P500 253%
      • PEP
        • 183% S&P500 253%
    • Vinnare PEP
      • PEP har bättre återköp och total return samt säkrare utdelning, dock lägre DA men kvalitet syns ofta på DA. Intressant samband faktiskt. Båda bolagen har underpresterat S&P500 under perioden och det är inte bra

Slutsats


KO 1 poäng och PEP 5 poäng. 

Det var som jag kommer ihåg, rent historiskt så är PEP ett mycket bättre bolag att investera i. Går inte ens att ifrågasätta. Jag skulle inte köpt KO om du så skulle hota mig med en pistol mot tinningen. Det är ett stagnerande bolag med platt försäljning. Bäst-före-datumet har passerat. Ny ledning behövs kanske?

Men det finns som sagt bättre alternativ. PEP

Som investerare bör man göra klart för sig att PEP:s negativa momentum förbättras över tid, dvs att bolaget blir än lönsammare, för att underprestera index är inte bra, om du vill sälja aktierna någon gång

De som känner mig vet att jag avskyr stagnerade bolag. Det är som att satsa allt på gamle Trötter i V75. Dock har jag förståelse (och tillämpar själv till en viss del) inkomstinvestering. Den dag räkningarna ska betalas med utdelningar kanske KO är bättre än PEP för någon som är 70+. Om du behöver pengarna här och nu. 

Min analys säger inget om framtiden och det är lite svårare och för den som vill läsa mer om det kan kolla här


4 kommentarer:

  1. F-n oxå. Här har jag köpt en hel del KO runt 45 dollar.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget jag skulle gjort. Men, jag är inte Warren Buffet.

      Radera
  2. Bra analys, tycker definitivt att PEP slår KO i många kategorier.

    SvaraRadera
  3. Tack, i alla fall baserat på senaste 10 åren

    SvaraRadera