onsdag 11 mars 2020

Obesvarade läsarfrågor

Gick in på kommentarer och där såg jag ca 20 obesvarade/ej modererade kommentarer. Ber om ursäkt om någon inte fått gehör på sin kommentar eller fråga. Två frågor tar jag med mig i detta inlägg:

Fråga:

Hur mäter jag utdelningstillväxt.


Svar:


Vi kan ta Investors historik de senaste 3 åren.

2020: 14 kr
2019: 13 kr
2018: 12 kr

Jag tar helt enkelt 14-12 / 12  = 0,16666 = ~16%

Detta får man sen dela på antalet år, i detta fall tre.

Investors genomsnittliga utdelningstillväxt senaste tre åren blir alltså 5,5%


Fråga:

Vad tycker jag om Studsvik


Svar:

Bolaget är inget för mig eftersom det inte lämnar någon utdelning. Men jag gillar företagets verksamhet och starka nisch inom kärnkraftsindustrin.

Ändå verkar bolaget extremt konkurrensutsatt eftersom det har obefintliga marginaler. Då är det bra att de knappt har någon skuldsättning.

Ser också att omsättningen minskat stadigt under en tioårsperiod och utan att veta varför hade bara det räckt för att dra öronen åt mig.

Siffrorna och som investering gör bolaget ointressant för mig

Det kan däremot kanske vara ett bra bolag att jobba åt.

3 kommentarer:

  1. Ska du inte dela totala utdelningstillväxten med 2 eftersom det bara är 2 år av tillväxt? Det första året är ju bara ett utgångsvärde. Eller tänker jag fel?

    SvaraRadera
  2. Hej alla


    LIGHTSTREAM det bästa online-lånet företaget är här för att ge dig det lån du har letat efter utan stress eller mycket pappersarbete.
    Har du störd var du kan få lån? avvisas av banker på grund av din låga kreditpoäng? eller är du orolig för lånen online.

    Oroa dig inte mer för LIGHTSTREAM LÅN ger dig lån för en ränta på så lågt som 3%. Kontakta oss (lightstreamloansinc@gmail.com).

    Våra tjänster inkluderar. Affärslån, Billån, Huslån, Studielån, realfinansiering, fastighetsinvesterare, bygglån, bostadslån. Konsumentlån, FHA-lån, personliga lån, billån annat.

    LIGHTSTREAM erbjuder lån utan dolda betalningar från 1 000 till 20 000 000 EUR / USD / POUNDS under en period av 1 till 20 år. Vi är tillgängliga för dig alla dygnet runt. Våra metoder är enkla och korta vilket innebär att du kan ansöka och få ett lån inom 24 timmar.
    Tveka inte, låt inte den ekonomiska bördan dränka dig. Låt inte finansiera stoppa det företaget, beröva dig den maskinen, en ny bil eller ett nytt hus.

    Kontakta oss idag på (lightstreamloansinc@gmail.com)

    SvaraRadera