tisdag 17 mars 2020

Intressanta direktavkastningar

Senaste tidens turbulens har skapat en del nya förutsättningar för aktiebolagen.

Det som är e:et i p/e är för de flesta helt satt ur spel och är helt avhängigt företagets förmåga att dra in pengar i tuffa tider. 

Det som gått mindre dåligt är de klassiska defensiva telekom, hälsovård och livsmedel.

Bolag som rasat galet är de som främst drabbas av äckelviruset från Kina såsom hotell, flygbolag och resebranschen. Även gym- och restauranger kommer drabbas. 

Allt socialt går bort närmaste tiden.

Nu kommer de goda och sunda bolagen med en affärsidé som funkar i ruffiga förhållanden att få leverera medan de högt belånade med svajig affärsmodell att duka under.

Har tidigare skrivit ett inlägg om detta och portföljen är till stora delar defensiv men med inslag av offensivt.

Har fått se oljebolagen ta ordentligt med stryk. Där fick de bekänna färg. 

Mitt forna innehav EPR Properties (EPR) har rasat 70% på en månad. Från $70 till $20. 

Det är galet vad det slaktas. Visst EPR ligger dåligt till med sina biosalonger som lär stå tomma och dess nöjesparker som också lär stå tomma en tid framöver.

Kan EPR och dess kunder övervintra detta kan det vara bästa tillfället att gå in nu. 

Även om en utdelningshalvering sker, droppas den från galna 19% till ~10%.

Fast svårigheten är att räkna på e:et, framtida intjäningen. Visst AMC betalar hyra för sina tomma biografer.

Ett tag i alla fall.

Oneok hyvlar av en smaskig DA om 17% just nu. 

Det kommer så klart inte att hålla. En halvering kommer säkert att ske även där.

Bolag som inte tagit särskilt mycket stryk i portföljen är 

Brookfield Renewable Partners (BEP), Johnson&Johnson (JNJ), AbbVie(ABBV), Illinois Tool Works (ITW) och Novo Nordisk. 

Kvalitét och defensivt står sig, där är jag enig med min bloggranne Dennis

5 kommentarer:

  1. Bra summering. Det känns verkligen som det dyker upp väldigt många bra lägen ifall man är långsiktig. EPR ligger i min portfölj och utgör mindre än 1% men det är otroligt vad stryk den har tagit på sistone. Inte lätt att vara den typen av REIT i dessa lägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1% är en acceptabel nivå på en högriskare. Ska bli spännande att följa dess kamp

      Radera
  2. EPR har rejäla finansiella muskler och kommer antagligen inte att gå under i första taget. En tillfällig sänkning av utdelningen absolut, men sakta men säkert kommer folk hitta tillbaka till biografer, golfanläggningar etc. Bolaget har ett förstklassigt management-team som förhoppningsvis kan rida ut stormen.

    Jag äger också brookfield renewable och den har på 1 månad tappat 23%, av någon anledning. Inte så värst stabilt tycker jag. Men Mr Market är skoningslös, då köper man mer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Angående EPR tror och hoppas jag att de löser detta. Isåfall är det ett gyllene ingångsläge.

      BEP har stått emot bra tycker jag men blir vilseledd av mitt goda GAV på CAD40. En av få aktier som ännu ligger rejält på + i min portfölj

      Radera
  3. Jag är helt fri från HERPES VIRUS
    Herpes är ett allvarligt och återkommande tillstånd som inte kan botas med droger eller injektioner av DR JAMES, men det bästa sättet att bekämpa herpes är att ta naturläkemedel, jag är röd om DR JAMES, den stora herbalisten som botar människor med HIV-virus med hans kraftfulla örtmedicin. Jag kontaktade honom för att ta reda på hur han kunde hjälpa mig och han sa till mig att jag aldrig skulle vara rädd för att han skulle hjälpa mig med den naturliga örtmedicinen! Efter två dagars kontakt med honom berättade han att läkemedlet är klart och han skickade det till mig via DHL COURIER SERVICE och det fick mig på tre dagar! Jag använde medicinen som han föreskrev för mig (MORGON och KVÄLL) och blev botad! Det är verkligen som en dröm, men jag är så glad! För personer som lider av följande sjukdomar, bältros, MS, Bullous Pemphigoid, Diabetes, cancer, Pcos, hypotyroidism, Herpes, KOL, HIV, artrit, Hpv, infektioner, leversjukdom, autoimmuna sjukdomar, Parkinsons sjukdom, Lupus och mer ska kontakta honom för hans örtmedicin, för jag är ett levande vittne och jag botades av herpesvirus. och läkemedlet DR James är legitimt. Jag skickade honom vad han bad om och han skickade mig sin medicin som jag tog i 2 veckor och idag är jag här med ett negativt resultat. När jag gick för testet var jag så glad efter att jag tog hans örtblandningsmedicin.KONTAKT DR JAMES FÖR EN PERMANENT KUR E-post: drjamesherbalmix@gmail.com

    SvaraRadera