onsdag 19 februari 2020

Lite transaktioner

Idag meddelade fastighetsbolaget National Health Investors (NHI) en utdelningshöjning om 5%. Det är i linje med deras tidigare höjningar. Man kan säga att NHI är det finaste huset i ett ruffigt kvarter. Då NHI:s konkurrenter kämpar med kunder och taskig utd.tillväxt.

Seniorboenden går knackigt i USA. Man har väntat på en silver-tsunami som inte verkar komma.

I slutet av förra veckan kom OKE och ABBV med utdelningar. För det ökades det i den finländska oljeraffinaderiet Neste. De har nog en ljus framtid att se fram emot med sina satsningar inom biobränsle, där man ligger i framkant.

Annars går tankarna på att uppdatera min strategi en aning och släppa sargen om strikta krav på utdelning. 

Det viktigaste är bolagets framtida intjäningsförmåga, är den god, kommer aktieägarna att belönas med utdelningar, återköp och kursökning. 

Det betyder inte jag kommer att gå all-in AMZN men att jag inte låter mig begränsas. 

6 kommentarer:

  1. Jag har också fastnat för mycket för utdelningar...

    SvaraRadera
  2. Hej Myntaren!
    Ibland får man lossa tyglarna och inte rytta på sina egna paragrafer för mycket. Jag har själv ett kriterie som säger att jag inte får handla för lägre än 3% i DA. Bra att ha som grund tycker jag men ibland finns anledning till att bryta mot regeln.

    Håller med dig, det viktigaste är framtida intjäningsförmågan, inte att utdelningsgrafen är snygg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som att man börjar i fel ände om man stirrar på DA

      Radera
  3. Ja det är helt rätt. Detta är recept för framgång.
    Nu har vi full motivation till att hitta guldkornen!

    SvaraRadera