torsdag 30 januari 2020

Skogens konung plus lite till

Idag har inte mindre än fyra skogsbolag rapporterat. Vad kan vara lämpligare än att kröna skogens konung 2019?

Tycker det är svårt att jämföra prestandan i skogsbolag särskilt när det är mycket uppskrivningar av skog i rapporten, samt att jag lider av tidsbrist.

Jag låter därför marknaden avgöra.

  • SCA
    • +5,45%
    • Utdelningsökning 14%
  • Holmen
    • +1,90%
    • Utdelningsökning 3,7%
  • UPM-Kymmene
    • +3,46%
    • Bibehållen utdelning
  • StoraEnso
    • +0,64%
    • Bibehållen utdelning

SCA är således skogens konung i min högst vetenskapliga jämförelse.

Andra bolag som rapporterat

  • Europris
    • Utdelningshöjning 5%
    • Överpresterar marknaden
    • Kul att en "dog" med en DA på 5,8% kan ordna tillväxt
  • SEB
    • Utdelningshöjning om 4%
    • Får anses bra då andra banker hankar sig fram

Inköp:
  • Köpte ett knippe Europris igår

Utdelningar:

  • Bank of Nova Scotia (BNS) lämnade in en bunt sedlar till mig

12 kommentarer:

  1. Bra jobbat Myntaren!
    På tal om skog hade jag ett gäng Billerud där kan man inte klaga.
    Riktigt spännande så här i utdelningstider

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stefan. Billerud är väl inte ens skog längre, äger de ens en hektar?
      Jo det är action varje dag nu :)

      Radera
  2. Riktigt roligt att se klättarnade kurser!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo bättre än fallande. Men som sann utdelningsinvesterare föredrar jag lätt stigande kurser

      Radera
  3. Haha, snygg jämförelse! Jag äger UPM och har exponering mot SCA och Holmen via investmentbolag.

    SvaraRadera
  4. Hej Myntaren!
    Tack för en bra blogg!
    Detta är första gången jag kommenterar, men som utbildad jägmästare, aktiv inom skogsforskning och investerare kan jag bara säga att SCA rör man endast med en förbannat lång tång. Visst ekonomin ser bra ut nu, mkt möjligt att det kan fortsätta frisera siffror i framtiden. Men de lyckas inte hålla kvar kompetent personal vilket är A och O (kanske tom Z med skog) pga vinstintresse och krav att personalen ska helst klara av 2 tjänster men få lägre betalt än vad andra bolag betalar för en.
    Största skälet till att SCA klarade sig bättre än Holmen är att de skrev upp skogsvärdet just innan rapportperioden (kolla skogliga grunddata och jämför med reella siffror).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter inte som en bra beskrivning inifrån bolaget. Jag betvivlar inte det du delar med dog av, och ska kolla närmare om de trissar upp siffrorna med bokföringen.

      Tack för värdefull kommentar

      Radera
  5. Det var en trevlig dag för skogen igår! Det får inte gå för snabbt uppåt bara, för jag är inte färdiginvesterad i sektorn ännu. Äger själv Stora Enso, UPM, SCA och BillerudKorsnäs.

    Lite tråkigt med bibehållen utdelning i Stora och UPM, särskilt då de haft rätt fina utdelningshöjningar de senaste åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer. Särskilt UPM har utrymme för höjning. De har ingen skuld att prata om och ett rejält kassaflöde.

      Radera
  6. Skogen tillhör min strategi! Bank, bygg, investmentbolag, och skogen!
    Mackan

    SvaraRadera