fredag 15 november 2019

SBB lade bud på Hemfosa - så gjorde jag

Som bekant har SBB lagt bud på Hemfosa vars bud ger en premie om 22,7% mot stängningskursen i torsdags.

Som ägare av Hemfosas stamaktier bli du ersatt med dels kontanter och aktier i SBB.

Jag sålde mina Hemfosa idag på kursen 119,10 kr. Jag hade ett GAV på 71 kr st  så det blev en vinst på 67,7% (exkl. utdelningar).

Med så bra GAV hade jag också en bra YoC som nu är väck. I dagens högt värderade börs är det svårt att hitta kvalité och god DA.

Så för mina sålda Hemfosa köptes följande:

  • Castellum
  • Cibus Nordic Real Estate
  • Hufvudstaden
  • XACT Hdiv

Orsaker till att jag sålde:
  • Har ej förtroende för SBB:s ledning. De har tidigare kört med fulspel mot småägare
  • Ilija Batlajan (s) vd SBB har kört geschäftverksamhet hos Rikshem. Där han fick sparken
  • Jag litar inte på sossar
  • Kupongklippningen i SBB är inte rolig. DA 1%

Har länge funderat på att avyttra Hemfosa där kursen stigit 40% på ett år. Nu löste ju det sig av sig själv. 

Jag är glad över utfallet. Dock är jag korkad som vanligt, glömde ändra courtageklass i Avanza. Så jag vågar inte ens kolla på notan.

Fördelen med Hemfosa är att de har låg riskprofil. För att uppnå samma riskprofil fick jag plocka in Hufvudstaden och XACT Hdiv. Med detta bibehölls risknivån medan direktavkastningen ökade med någon %.

16 kommentarer:

  1. Haha Myntaren, jag skrev en påminnelse på min blogg till dig om det :D Härligt utfall oavsett, grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, var för snabb på sälj-knappen :) Men är nöjd totalt sett!

      Radera
  2. Gjorde som Myntaren och sålde jag med! Köpte istället Hufvudstaden (nytt innehav), Cibus och XACT Hdiv för pengarna. Gillade att Hemfosa delade ut fyra gånger/år. Hufvudstaden nöjer sig med en vårutdelning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena PeddaP. Det är lite tråkigt att tappa hemfosa faktiskt..

      Radera
  3. Hej Norrland, Cibus har jag span på. Idag har jag försökt få Equinor...vet inte om det lyckats ännu. Har du någon reflektion över PEB ?

    Försöker få till en sån där blogglista. Inte kommit på hur man gör ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Northernlights.

      PEB är internt styrd och det tillsammans med en god DA samt vettig payout ratio gör den lite het. Dock gillar jag inte hotell då de är mest volatila av alla fastigheter. Kunder kommer och går om man säger så. De ligger också på gränsen med sin räntetäckningsgrad. Hög risk men kan kanske vara något om man vill chansa lite, det är ju bra kupongklippning.

      Det är lite trixigt med bloggen i början. Kul när man börja få kläm på det.

      Radera
    2. Tack för intressanta tankar om PEB. Har haft den på bevakning ett tag, den närmar sig bra startnivå. Volatilitet kommer och går det också så med spridning och lång tidshorisont bland innehav så brukar det funka. Jag chansar, på ett förhoppningsvis kontrollerbart sätt, med delar av innehaven.

      Blev inga köp igår.

      Radera
    3. Tack för tipset om PEB. Har lagt den på bevakningslistan

      Radera
    4. Exchange Income Corp sprang jag nu på här på din sida. Fullkomligt under min radar, lyckats missa den totalt. Kollade upp den lite löst på Seeking Alpha igår kväll.

      Har du kvar den ? Är den intressant i dagsläget ?

      Radera
    5. Ja jag har EIF. Den ger en fin DA och har växt med 4% årligen. Stolpe in på mina köp-kriterier. kul att få utd varje månad. EIF har relativt hög skuldsättning och är ganska litet bolag. Trots det tror jag på dem och kanske själv ska öka lite där.

      Läs artikeln om EIF av Wolf Report. Han vill ha lite lägre kurs innan han ökar

      Radera
    6. OK, ska göra så. Har Wolf Reports artiklar inlagd som favorit faktiskt. Om det nu inte är endast för premium....

      Radera
    7. https://seekingalpha.com/article/4306086-exchange-income-corporation-another-record-breaking-quarter
      De senaste artiklarna på sa är upplåsta. Tycker han verkar ha bra koll!

      Radera
  4. Hej!

    Grattis till en fin affär! Jag har inte rört mitt innehav i Hemfosa än, är lite mixed feelings. Hade gärna sett mig som ägare i Hemfosa under många fler år.

    Haha, gällande courtaget gjorde jag tvärtom. Jag bytte courtageklass men jag sålde inte, så då ville jag inte göra några småköp i andra bolag pga det dyra courtaget. Det vore fint om Avanza kunde göra courtageklassen automatiskt så man slipper ändra hela tiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack DividendStory

      Hade också helst önskat att få ha kvar Hemfosa, fick ju bra plåster på såren i alla fall. Det var roligt det du skrev om din courtageklass :) Tycker också att Avanza borde fixa det automatiskt men jag gissar att det ingår i deras affärsmodell. Ibland är det bättre för förtroendet att vara tydlig och enkel mot kunderna.

      mvh

      Radera
  5. Sålde också. Fifflande såssar undviks till varje pris.

    SvaraRadera