söndag 13 oktober 2019

Totalavkastning på mina amerikanska aktier

Min käre bloggranne har efterfrågat en jämförelse hur mina aktier har gått jämfört med index, t.ex s&p500.

Är beredd att göra en sådan jämförelse fast jag är i stort sett ointresserad av den jämförelsen.

Tyvärr är det svårt att göra en helt rättvisande jämförelse. Man bör veta om jämförelseindexet återinvesterar utdelningarna som ett exempel.

I min strategi ingår att återinvestera utdelningarna. För att få med den fantastiska ränta-på-ränta-effekten vid återinvesterade utdelningar räcker inte en simpel jämförelse mot index.

Fick tipset av bloggrannen att det tar två minuter att göra detta och han hänvisar till seekingalpha.com. Nu är det så att SA är very american och omvandlar allt icke amerikanskt till USD vilket gör jämförelsen värdelös.

Så för tillfället gör jag en jämförelse mellan mina amerikanska innehav total return och s&p


Main Street Capital (MAIN)



MAIN har totalavkastat 559% och index 237%


Realty Income (O)





O har totalavkastat 416%


Illinois Tool Works (ITW)




ITW har totalavkastat 318%


National Health Investors (NHI)



NHI har totalavkastat 341%



Caterpillar (CAT)






CAT har totalavkastat 193%


Oneoke (OKE)




OKE har totalavkastat 562%


Texas Instruments (TXN)




TXN har totalavkastat 590%



General Dynamics (GD)







GD har totalavkastat 230%


Johnson&Johnson (JNJ)






JNJ har totalavkastat 187%


Pfizer (PFE)




PFE har totalavkastat 205%


United Parcel Service (UPS)





UPS har totalavkastat 167%


Summering


Mina USA-aktier har totalavkastat i snitt 343% medan index har avkastat 237%.

Mina val har alltså överpresterat index. 

Har fått utstå en hel del av en bloggranne pga att detta, ord som att vid utdelningsinvesterare inte vågar visa totalavkastningen.

Samma bloggranne har också dragit slutsatsen att han inte ska köpa aktier för att när han jämfört dem med s&p500 på Seekingalpha så har de underpresterat. 

Jag har goda nyheter till dig, seekingalpha omvandlar alla aktier till USD och ger missvisande siffror, så den starka USD har förminskat alla andra valutor.

Du kan lugnt göra om beräkningarna och få upp ögonen för aktierna.

Mitt primära fokus är inte att överprestera index, jag vill ha ett stabilt kasssaflöde för att delvis ersätta min lön. Nu är det ju trevligt att jag ändå överpresterat index, men det är nog mer ett kvitto på att jag lyckats göra bra investeringar, jag får med tillväxt och samtidigt utdelning.

Precis som jag vill ha det.

Alla andra aktier då?


Jag ska försöka hitta totalavkastningen på mina svenska, finska, tyska, norska, danska, holländska och kanadensiska aktier också och jämföra dem mot relevant index. Jag lovar ingenting för jag misstänker att det tar mer än två minuter.



4 kommentarer:

  1. Grymt Myntaren! Ska ta och göra en liknande check för min egna del. Alltid kul att få lite statistik.

    Mvh Dennis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Dennis!

      Ja det är väl en sundhetskontroll hur man ligger till. Några av bolagen som jag har, t.ex Pfizer och JNJ kanske man ska ta en extra koll på innan man öser in mer pengar i dem

      mvh

      Radera
  2. Jag är ledsen myntaren men jag menade inte dig i mitt inlägg. Hoppas du inte tog illa vid dig.

    Du har ju själv nämnt att du ska göra en jämförelse mellan dina innehav och index(fonder). Du ska ju jämföra från och med då du köpte aktierna och fram till nu. Ingen ide att jämföra 10 år bakåt om du inte ägt de så länge om du förstår. Annars har ju dina innehav totalavkastat jätte bra och grattis till bra köp. Jag har 8 av dina innehav på min framtida aktielista.

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tog åt mig med all rätta då jag hade lovat.

      Man kan välja att ha en längre tidsperiod än man ägt aktierna för att få se hur de presterar över tid. Det är mycket viktigt. Men du har lite rätt i det annars.

      Ha en bra dag!

      Radera