fredag 13 september 2019

Spanar på månadsutdelaren Northwest Healthcare Properties


Northwest Healthcare Properties med kortnamn (NWH-UN.TO) är en ren och skär utdelningsaktie och egentligen är den utanför mitt intresseområde. Då jag har tillväxtkrav på utdelningen och NWH har inte höjt den på flera år.

Samtidigt som jag ogillar den gillar jag den. Svårt förklara men NWH har börjat få fart på AFFO/aktie och kunnat sänka dess utdelningsandel till 87% från 100% på några kvartal. Dessutom har de sänkt dess belåning.

Det talar för att en höjning kan bli aktuell framöver

Det som talar emot är att kostnaden för dess lån (räntor) ökat med 0,5 procentenheter och fortsätter det så äter det upp den nyvunna marginalen. Samt måste de refinansiera ett stort lån 2022. De har en rätt risig räntetäckningsgrad om ~2,6, visserligen normalt för REIT:ar.

Sjukhus är stabila verksamheter och då kan man ta lite mer risk. Risk är något som VD:n och huvudägaren tar. Han har säkert koll.

Vill du läsa en seriös analys kan jag rekommendera Sven Carlins artikel

https://svencarlin.com/northwest-healthcare-properties-reit-stock-analysis-10-returns-possible/

Vet ännu inte om jag ska plocka in den här jäv-ln :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar