onsdag 4 september 2019

Fast i ekorrhjulet

Nästan varje morgon cyklar jag till jobbet. Det är uppfriskande att insupa morgonluften. Men exakt vid varje cykeltur träffar jag på samma gubbe som också är på väg till sitt jobb, samma plats, det kan diffa på 10m trots att jag då cyklat 4km innan.

Han och jag har har lika synkade klockor och startar hemifrån vid regelbundna tider. Det är nästan lite läskigt hur väl det stämmer in. Han promenerar där, jag kommer cyklande förbi.

Gubben jag möter varje morgon är uppenbarligen fast i ett ekorrhjul han med. På sista tiden kan jag nästan se att han drar på smilbanden lite grann. Kanske börjar han också komma till insikt.

Ett mer perfekt ekorrhjul är svårt att finna. Parallellerna till filmen Truman show är slående.

Nu tycker jag det är kul att komma igång tidigt på morgonen med en cykeltur som om jag varit fri hade blivit av någon gång efter lunch annars. 

Men faktum kvarstår att man är fast i en loop. Fastän jag uppskattar regelbundenhet så hade man önskat lite variation i vardagslunket. Kanske ska man ta en längre cykeltur (annan rutt) eller ska man spara hårdare så en utbrytning blir möjlig när man känner för det?

Om man kollar rent ekonomiskt på min frihetskvot är den drygt 20%. Det är många varv i ekorrhjulet kvar innan utbrytning är möjlig. Visst kan jag gå ner på deltid och börja med något ideellt någon dag i veckan men än så länge trivs jag med mitt jobb så det är inte aktuellt än på några år.



6 kommentarer:

  1. Go kväll
    Ja det är lustigt det där när man kör samma sträcka samma tid. När jag pendlar till Luleå så kör man om ibland samma bilar och man blir omkörd av samma bilar..

    Annars så ligger jag på ganska exakt 30% i frihetskvot men det ökar på bra nu. Jag tar även ut en högre lön från företaget samt kommer ta ut årliga utdelningar. Har som mål att gå i förtid vid 55 vilket är om ca 10 år och det borde jag klara av galant.

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man lär sig snabbt se mönster och rutiner. Det är många som har samma rutiner år ut och år in. Med dina 30% har du satt snöbollen i rullning, bara att gratulera. Siktar också på pension vid 55 år och är också 40+. Så vi får se om vi båda kommer i "mål" samtidigt

      Må lyckan stå dig bi

      Radera
  2. Hej Myntaren.

    Jag tror människor överlag gillar rutiner. Av den anledningen fungerar även ekorrhjulet bra för de flesta. Men jag tror man får passa sig att hamna i samma rutiner för jämnan. Det är nog lätt hänt att man kör på samma race och plötsligt är många år förbi. Jag försöker själv variera mitt liv och vill inte fastna på en och samma arbetsplats någon längre tid. Genom variation får jag mitt arbete att bli mer meningsfullt. Men tids nog vill jag ha möjlighet att lämna ekorrhjulet. Gärna så snabbt som möjligt. Jag tror det är en enorm frihet att man kan jobba för att man vill istället för att man måste för pengarnas skull. Min tro är även att arbetet kan kännas mer meningsfullt om man inte jobbar för att man måste. Ska du tids nog bli ekonomiskt fri tror jag det är ett måste att satsa ganska hårt. Det tar för lång tid annars. Jag prioriterar själv sparandet högt just för att jag inte vill vara beroende av någon annan ekonomiskt i framtiden. Min strategi har alltid vart att sätta av minst 10 000 kr i månaden till sparandet. Kan man inte få ihop det tror jag själv att man måste försöka öka sin inkomst mer alternativt dra ner kostnaderna rejält. Skulle jag tex sparat 5000 kr i månaden hade jag inte vart i närheten av där jag är idag. Sen gäller det att ha rejäl disciplin. Den ekonomiska friheten måste vara viktigare än en fin bil, något dyrt hus eller de där riktigt dyra vanorna en del har. Har man det inte som 1:a prio tror jag det är otroligt svårt att lyckas lämna ekorrhjulet en dag. Men det är som sagt bara mina egna tankar gällande sparande och ekonomisk frihet. Jag vet att jag själv en dag kommer nå friheten. Även om jag inte då kommer leva något lyxliv kommer det vara ett liv jag är nöjd med.

    Bra jobbat att ha nått 20 %. Bara fortsätta jobba hårt framöver så är jag säker att även du lyckas med dina mål tids nog :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många visa ord och jag instämmer i det mesta. Har aldrig varit på samma arbetsplats mer än 5 år. Sparar också runt 10.000 per månad i aktier, sen blir det några tusen i fonder också. För att lyckas krävs som du påpekar disciplin för att orka hålla på år ut och år in. Det gäller att ha målet klart för sig, men samtidigt belöna sig själv då delmål uppnåtts.

      Själv har jag en för dyr bil som bara är några år gammal, tanken lockar att byta ner mig.

      Tack för mycket läsvärt inlägg

      Radera
  3. Frihetskvot skulle kunna skrivas som : Totala nödvändiga kostnader / passiva inkomster efter skatter.
    100% = behöver egentligen inte jobba för pengar. Sen kommer många förmodligen välja att jobba ändå, det kanske är kul, stimulerande, ger status eller andra fördelar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om förtydligandet, men jag tror nog man får vända på täljaren och nämnaren.

      mvh

      Radera