söndag 11 augusti 2019

Vikten av att ha trogna tjänare och att hitta dem

Under lediga perioder ägnar jag timtals till att analysera bolag och bedöma dess eventuella plats i mina portföljer. Vad det handlar om är att skapa ett kassaflöde som är pålitligt. Även när stormen viner och bolag står i kö hos konkursförvaltaren vill jag att mina bolag överlag ger mig utdelningar.

Det har oundvikligen resulterat i ett internt betygssystem, det jag lite smånördigt kallar myntarpoängen. Poängen hjälper mig att sammanställa och kunna dra en slutsats från all data. Har hundratals bolag på min bevaknings-/prospektlista och utan ett hjälpmedel blir det ohanterbart.

Myntarpoängen är inte ett slutgiltigt verktyg utan bara en första filtrering. Hur framtiden ter sig vet inte många. Där kommer lite mer mjuka värden och bedömningar in i bilden. Visserligen tar betygssystemet den samlade analytikerkårens förväntningar in i beräkningen. Analytikerkårens estimat sträcker sig ofta ett kvartal framåt eller i bästa fall ett år.

Min placeringshorisont är, "tills vidare". Så då gäller det att kunna bedöma makrotrender och bolagets förmåga att kunna växa i dessa över lång tid.

Efter att jag filtrerat fram en lista på bolag som ger bra poäng återstår det att göra egen slutgiltig bedömning.

Samtidigt kan ett bolag få dåliga poäng fastän att de precis vänt skutan. Det omvända gäller också. Exemplet 3M som nu går knackigt ger nästan full pott i betygssystemet.

Planerar att öka i Brookfield Renwable Partners och de får blott 2p. medelhög skuldsättning, inte så bra utdelningshistorik men resten medelbra, gör att betyget inte blir högre.

Det ska erkännas att man är en yieldsucker. Utdelningar behövs, gärna stora och gärna ofta. Ska man ha lite högre DA får man göra avkall på historisk kvalité.

Nu räknar jag inte kallt med att alla mina 40+ bolag ska ständigt höja utdelningarna. Räknar med att 75% antingen höjer eller bibehåller utdelningen över åren. Det räcker. 

Har uppdaterat aktieinnehavslistan och dess myntarpoäng. 

Har dessutom skruvat lite på poängsättning gällande utdelningshistorik. Nu krävs det utdelningsökning vid finanskrisen 2008 för att få poäng där. 

4 kommentarer:

  1. Riktigt bra inlägg! Jag gillar din idé med poängsättning. Man gör sin egna "börsdata" poängrating efter sina egna värderingar.

    Jag tycker med en mix av bolag är bra, många som ger stabil utdelning år efter år, samtidgt som man kan ta in några bolag som har lite högre DA men inte lika hög tillväxt potential. Balansen är A&O.

    Hur står sig din portfölj i nedgång om man jämfört med OMXS30?

    Ha en bra dag! Mvh Dennis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt Dennis. Det är framgångskonceptet tror jag. Att inte ha någon tillväxt eller bara tillväxt blir lite skevt. Min portfölj har följt index ganska exakt i svängarna, men varit 10% bättre sen Nov18. Portföljen som helhet sjunker inte lika mycket som index vid nedgångar.

      Ha en kanondag!


      Radera
  2. Hur kommer det sig att fina bolaget Axfood är bland de som har sämst myntarpoäng enligt dig? :)

    Mvh
    Mike

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mike

      Axfood är ett fint och välskött bolag, inget tvivel om det.

      Utdelningarnas styrka är det lite sämre med om man kikar på myntarpoängen:

      Det som drar ner är: Bibehållen utdelning 2018, hög utdelningsandel (93%), konsensus är sälj, rörelsemarginalen är neutral över tid. Rörelsemarginalen är blott på 4%, men så är det för hela livsmedelsindustrin i stort sett. T.ex ICA för 0 poäng för att de höjde utdelningen samt har lägre utdelningsandel.

      Gillar axfood men tycker den har en lite för högt uppsatt position hos investerare.

      Ha en bra söndag!

      Radera