måndag 15 juli 2019

Sålde AT&T, köpte Oneok

Som rubriken säger, allt är väck. Orsaken är att AT&T har alldeles för låg tillväxt. 2% per år täcker i bästa fall inflationen. Då kan jag lika gärna sätta pengarna i en obligationsfond till långt lägre risk. Visst kan TW-fusionen börja ge lite fart på tillväxten.



Oneok levererar naturgas och de har de gjort i över 100 år. I och med bytet sänker jag min DA från 6% till 4,78%. Fördelen är att Oneok uppvisar utdelningstillväxt, till skillnad från telekom/mediabolaget AT&T. 

Utdelningen har vuxit i 17 år med snitt 20% senaste 5 åren. Den täcks av det fria kassaflödet / utdelningen med 1,27. 

Skuldsättningen ligger på höga 4,3 mot EBITDA, men de har en kreditrating (BBB) och den tänker de bibehålla. De har varit uppe på 6 i skuldsättning förut, vilket har amorterats av.

Det finns dock risker som alltid och läs verkligen på innan du gör som jag, jag kan ha helt fel.

Oneok delar också ut kvartalsvis de mer torrlagda månaderna februari, maj, augusti och november.

Om Oneok fortsätter tuffa på i samma takt får jag både god utdelning och fet tillväxt därpå. Ledningen tror att utdelningen kan växa med 20% per år, men de utvärderar den kvartalsvis så inga löften.

Skulle den starka tillväxten bestå skulle Oneok's utdelning passera AT&T bara efter 2,5 år. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar