onsdag 26 juni 2019

Veckans inköp - två nya bolag

Har under veckan ökat i

  • Nobina
  • SEB
  • Boliden
  • Sampo

Två nya innehav:

Exchange Income Corp (EIF)





Har länge spanat på denna månadsutdelare och nu blev det dags att lyfta in detta kanadensiska flygtjänste- och industriföretag. Är normalt sett starkt emot flygbolag och skulle aldrig investera en krona i t.ex SAS eller motsvarande.

EIF har verksamheter inom tillverkning, service och charterflyg inom Kanada. Det kan röra sig om sjuktransport till avlägsna samhällen. Kanada är ett stort land. Det är inte som Stockholm där man tar tuben tre stationer sen är man framme på sjukhuset.

Aktietjuren Hernhag har skrivit om EIF tidigare och det var genom han som jag fick upp ögonen och gjorde en analys. Artikeln finns här

Hernhag beskriver EIF som en defensiv mittfältare och det köper jag. 

EIF handlas nu till en DA på 5,79%, stigande marginaler och försäljning. Det jag varit lite skeptisk till är deras skuld i förhållande till EBITDA som är på 3,18. 

Rörelesemarginalen är på 12,5%. Det är några procentenheter lägre än sektorkollegan/konkurrenten Churus Aviation. 


Unilever DRC (UNA)




Äntligen har jag viktat upp mig i konsumentsektorn inriktning mat och hygien. Har sen tidigare Orkla men det är ett synnerligen tragiskt bolag, i likhet med alla dess sektorkollegor. Unilever undantaget. 

UNA tillverkar och kränger processad mat och hygienvaror. 




Om bilden förstoras kan du se ett antal kända varumärken som ägs. Det räcker inte att äga ett varumärke och tro att det är tillräckligt, nej jag vill se tillväxt också. 

Europa och Nordamerika är rätt stagnerade marknader för dessa konsumentbolag. Butiker kör på EMV och kunder köper kanske mer råvaror och processar maten själva.

Det är i tillväxtmarknader som UNA planerar att växa i. Hoppas på en trevlig resa.

Unilever har inte sänkt utdelningen på 26 år. DA är 3,06% vid en modest utdelningsandel om 44%. Utdelningstillväxten är 15% på ett år, och mediokra 6% utslaget på en femårsperiod.

4 kommentarer:

  1. Fina köp Myntaren. Ska bli intressant att läsa in sig på EIF & UNA.

    Hur ligger du till utdelningsmässigt jämfört med förra året? Hur ser din prognos ut?

    Mvh Dennis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för berömmet Dennis. Har en YoC på drygt 4% och en genomsnittslig utdelningstillväxt på 10% så jag bör ligga lite bättre till i år jämför med 2018. Återstår att se. Har inte något direkt prognos i kr.

      mvh

      Radera
  2. Bra köp Myntaren! Unilever har ju ok utdelningstillväxt jämfört med t ex tragiska Orkla som jag tidigare haft men gjort mig av med tillsammans med Procter & Gamble... Unilever ger ju även lite trevlig Euroexponering. I övrigt har vi ju ganska snarlika portföljer du och jag. Jag är dock uppe i 62 innehav vilket nog får vara tillräckligt! Mitt innehav finns här om du vill kika lite och jämföra :)

    https://z2036.blogspot.com/p/mydividends-extended-edition.html?sheet=1PEKjrA1UYi-twzoP2iC3xFOFkNlbQXa2ITk6qW9J8co&sheetname=Portfolio

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer! Kul att se din portfölj, som du säger många gemensamma bolag. Intressant är att många av de du har, som jag inte än äger, har jag på inköpslistan. Vi verkar komma fram till samma slutsatser!

      mvh

      Radera