fredag 19 april 2019

General Dynamics ökade utdelningen med 9,7%

Den amerikanska försvarsindustrijätten General Dynamics har än en gång visat att de hör hemma i min portfölj. Missade uppgiften som kom i början av mars att de nu höjer utdelningen från $0,93 till $1,02 per aktie. Det ger en direktavkastning om 2,31%. Det är i det lägsta laget, men det kompenseras av utdelningstillväxten.






Företaget växte i nästan varje segment och intäkterna ökade med 25%. Luftförsvar ökade  med 36,4%. Försvarssystem minskade 0,2%. Informationssystem ökade med 92,3%. Uppdragssystem ökade 0,3% medan marina system ökade 11,5%

GD har en femårig snittutdelningstillväxt om 17%, så detta år och förra visar en liten inbromsning, dock är jag helt nöjd med 9,7%. Ligger i linje med mina förväntningar.

Fortsätter detta i tre år till, kommer jag att ha en YOC på 3%. Får man då en fortsatt tillväxt på dessa nivåer kommer det att bli riktigt bra.

Det är inte osannolikt att jag tar och ökar lite här. GD utgör bara 2% av mitt totala innehav. Ska nog låta den ligga på den nivån framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar