lördag 10 november 2018

Skissar på månadens inköp

Planen är att öka i följande bolag;

  • Skanska
  • Johnson&Johnson
  • Orkla
  • Marine Harvest
  • UPM-Kymmene

Skanska har det motigt med nedskrivna jobb i USA och är därför pressade av det. Tycker att det är ett bra läge att gå in i Skanska nu. När de rett ut problemen med skitkontrakt finns det ljusning i sikte. Dock ska man inte glömma bort att de ändå presterar bra i många segment. Det gör att utdelningen för 2018 sannolikt bibehålls. Dock utgör den Amerikanska marknaden 36% av Skanskas försäljning.

J&J är bolagen jag ökar i lite då och då. Lysande historik, står stadigt på tre ben som visat sig var ett vinnande koncept genom åren. 

Orkla är en stagnerad konsumentjätte. Gillar deras konsumentdel och jag hoppas att de kan få fart på den. Orkla drabbas av hård konkurrens av EMV. Men OLW-chips är alltid OLW-chips ;-)

Marine Harvest (MHG)är den största av laxodlarna. Gillar deras geografiska spridning samt kvartalsutdelning. Intäkterna är starkt kopplade till laxpriset som inte bestäms av Marine Harvest.

MHG gjorde en bra Q3:a med rekordhöga slaktvolymer. Efterfrågan på lax är fortsatt stor.

UPM-Kymmene gjorde en god Q3:a och det var väntat då papper- och massapriserna stigit till rekordnivåer. UPM har sjunkit -6% sedan anskaffningen så jag tänkte snitta ner mig.

Utöver det gör jag lite småköp i min Nordnet-portfölj, där jag ännu inte betalar courtage. Där passar jag på att öka i SCA. Planen är dessutom att köpa Thule och en favorit i repris, Kungsleden.

Thule och Kungsleden är bra resp. hyfsad investering. De köps in för att få lite fart på myntverket hos Nordnet. De har +3% i DA och delar ut halvårs- respektive kvartalsvis.

2 kommentarer:

  1. Trevliga köp. Jag kommer tanka en del i Sampo men även något utländskt bolag för att sprida ut mina utdelningar för att dra fördel av Nordeas snabba återbetalning av källskatt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Investment

      Nordea har verkligen lyckats med utländska investeringar. Får både utdelningspengarna och källskatt dagen efter paydate.

      mvh

      Radera