lördag 8 september 2018

Fastighetsbolagens balansräkningar och risker

Som utdelningsinvesterare är jag mycket mån om låg risk. Låg risk innebär att du sannolikt inte förlorar dina hårt inarbetade pengar. När nästa lågkonjunktur slår till vill jag inte stå med skägget i brevlådan med ett stort antal högriskinvesteringar.

För mina fastighetsinnehav Hemfosa (DA 3,87%) och Castellum (DA 3,24%) kan riskerna runt balansräkningen (skulder) ses i grafen nedan.

Källa: Castellums årsredovisning 2017


Den absolut tryggaste fastighetsaktien du kan äga är Hufvudstaden. Den handlas till en DA på 2,51%. Norrländska Diös (DA 5,03%) sticker ut lite med sin extremt goda ränteteckningsgrad på över 500%. De klarar sannolikt ett stålbad. Men Diös liksom Hemfosa har en rätt hög belåningsgrad.

Mitt i riskmolnet finns mina innehav Hemfosa och Castellum. De har en ränteteckningsgrad närmare 400% vilket är helt klart godkänt. Det innebär att deras vinst är 4 gånger så stor som räntekostnaderna.

Värt att notera att Corem (DA 3,43%) och Klövern (DA 3,56%) är högriskinvesteringar. Förut har jag prisat Klövern, men nu när man ser bolaget i ett sammanhang så är det inget jag investerar i.

För den som vill investera till låg risk rekommenderas som sagt Hufvudstaden. Bolagen Castellum, Wallenstam, Atrium Ljungberg och Hufvudstaden kan också förväntas ha stabilast vinst- och utdelningsökning framöver.

Intressant att man ofta kan se DA som en kvalitétsidentifierare. Just i Corems och Klöverns fall är aktuell DA lite missvisade, om det baseras enbart på skuldsättningen.

Det här kanske blev ett lite tråkigt lördagsinlägg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar