torsdag 16 augusti 2018

Ökade i JNJ och Realty Income, ett nytt inköp också


Har verkligen hamnat i köpartagen nu. Ökade i Johnson&Johnson samt Realty Income. Jag har tankat JNJ vid ett tiotal tillfällen det här året och detta inköp ligger i linje med GAV. JNJ upptar nu 10% av totala portföljvärdet,

Realty Income upptar nu 5,8%. Vad kan jag säga, enastående historik och månadsvisa utdelningar och hyffsad utsikt. Insiders både säljer och köper.


Slog till på Sampo Group. Det behöver ingen närmare presentation mer än att det är ett bank och försäkringskonglomerat. Behöver exponering mot försäkringsbranschen och detta är ett steg på vägen. Är inte 100% imponerad av Sampos alla innehav, men jag tror att Nalle Wahlroos är rätt man att styra dem i rätt riktning. Nu upptar Sampo 4% av portföljens värde, det är en andelsnivå jag tänkt behålla.

Gällande de börshandlade försäkringsbolagen är jag mest upphetsad av danska Tryg, men de handlas till en DA på 1% så det är inget byte för mig, tyvärr. Kanske köper Tryg vid en dipp.


9 kommentarer:

  1. Spännande inköp, kollade själv tidigare på Tryg snabbt. Vet du varför deras DA% är så låg? försäkringsbolag brukar annars dela ut rejält.

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Vid närmare koll så är jag inte så imponerad av Tryg. En omsättning som inte ökar på 10 år och en utdelningsandel om 70%. Det hade varit motiverat med 1% DA om det hade varit rekordaktig tillväxt.

    SvaraRadera
  3. JNJ och Realty är två bolag som jag vill fortsätta investera i. Gillar deras historik och produkter. Varför sampo och inte exempelvis Gjensidige?

    Mvh VER

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sampo har lite mer riskspridning genom att man exponeras mot Nordea och även andra bolag som Sampo har investerat i. Sedan är Nalle Wahlroos en skicklig affärsman.

      Gjensidige är också ett fint bolag som har funnits länge. Kruxet är här att båda bolagen är utländska, då tror jag Sampo har mer potential att slå gjensidige både i utdelningar och totalavkastning.

      Radera
    2. Tjena VER
      Siktar på att ta in Gjensidige och låta de utgöra 2% av portföljen. Tog in sampo för riskspridningen

      Radera
  4. Härliga köp Myntaren. Jag sitter i samma funderingar på mina nästa investeringar. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Dennis, kul vi följs åt med ungefär samma investeringar :)

      Radera
    2. Tja
      tryg har ni tittat väldigt fort på Avanza och där deras DA helt fel. Tryg är en utdelningsmaskin. Både i år och förra året extra utdelningar plus 4 x 1,65 DEK. DA runt 7%.

      Radera
    3. Tack för rättningen Nermin. Ska kolla lite extra på Tryg. Alla extrautdelningar bör man så klart ta hänsyn till. Egentligen räknar jag bara ordinarie utdelningar eftersom en extra utdelning inte är lika säker

      mvh

      Radera