torsdag 2 augusti 2018

Är Telia ett vettigt köp?

Tänkte shoppa loss imorgon och funderar på Telia. Är det en korkad investering?

Telias logotyp


DA just nu 5,42% och de har ett återköpsprogram som kommer att öka VPA för den långsiktige.

På tal om långsiktighet så har jag gått in och ut ur Telia en gång i år, då var argumentet för att gå in just för att de ska sluta svamla i Asien och fokusera på Norden. Minns ej orsaken till att jag sålde och det får jag se som en nyttig läxa inför framtiden. Minns att jag realiserade en vinst om ca 15%. Dock är priset detsamma nu så det håller inte som förklaring.

Nu när man köper TV4 av Bonnier så ställer jag mig frågande om det är ett vinnande koncept. Visst man får reklamintäkter från TV4 och abonnemangspengar av cmore.

Likheterna med AT&T är slående, man satsar på innehåll. Det jag attraheras av är mobilabonnemangsdelen i telekombolag. Det är en nödvändighet näst efter vatten och mat.

Förresten det är inte bara likheter i affärer mellan AT&T och Telia, logotyperna har en hel del gemensamma drag

AT&T's logotyp


Kan det vara så att Telia är nära släkt med AT&T, kusinen från landet?


Ska man kanske börja bygga upp en position i Kinnevik, då får man Tele2 och millicom samt en drös IT-bubblor på köpet




10 kommentarer:

  1. Jag undrar ju varför Bonnier vill sälja TV4 och cmore när dom samtidigt ska satsa på mer tv på internet. Är TV4 ett sjunkande skepp?

    SvaraRadera
  2. TV4 brukar anses som guldkalven jämfört med cmore och den finska TV-kanalen som också ingår i köpet. En förklaring kan vara att Bonnier vill satsa mer på tidningar och renodlar. Är inte helt övertygad om förträffligheten i denna affär

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är ett bra köp! Fyller själv på lite då och då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Telia ska nog få upptå 1% av portföljen i alla fall :)

      Radera
    2. Hej.
      Kan du utveckla VARFÖR du tycker Telia är ett bra köp?

      Radera
    3. Hejsan! Nja inte direkt, men personligen känner jag så, jag går mycket på min egna sinnesstämning. Telia har en trevlig utdelning. Hade dom inte pysslat med tveksamma affärer i tveksamma länder tror jag även kursen hade varit betydligt högre, men nu känns det som dom även är på g där :)

      Radera
    4. Att köpa aktier på känsla låter spännande. Själv har jag inte nerver till de.
      Jag vill ha mycket fakta och info innan jag köper. Sen måste man ju såklart gissa framtiden för bolaget eftersom ingen ser in i framtiden.
      Just i Telias fall vet vi inte ännu om affären med TV4 ens blir av. Vilket håll går aktiekursen då? Staten som är storägare verkar inte imponerande. De kan klart ändra sig beroende på vem som vinner valet. Men jag tror iallafall på bra utdelningar lång tid framöver.
      Just nu köper jag inte Telia.
      Dels för att jag gillar inte TV4 och dels för att jag håller på att bygga upp en portfölj med utländska månadsutdelare just nu.
      Ta inget jag skriver på allvar, jag har bara hållt på med aktier i ca 1år. Mvh Marcus

      Radera
    5. Japp tror oxå på bra utdelning lång tid framöver. Ok utländska månadsutdelare låter spännande, en peng varje månad är inte fel. Några favoriter?

      Radera
  4. Eftersom jag inte är så bra på analysera bolag själv ännu så blir det till att börja med dom "klassiska" aktierna som dom flesta bloggare med utdelning som strategi verkar ha i sin portfölj. Typ Boston pizza och realty income eller liknande. Min strategi blir då att sammanställa många ekonomi bloggares portföljer och välja gemensamma aktier. Sen försöka läsa så många nyheter och blogginlägg jag kan innan jag köper. Jag försöker också sprida risken på ganska många bolag genom att köpa olika varje månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp ok, låter som en bra strategi! Kör hårt :)

      Radera