torsdag 21 juni 2018

Tidigarelägga pension, strategi


När ska du gå i pension? En del väljer att jobba livet ut utan att spara en endaste krona privat. Man hoppas helt enkelt att den allmänna pensionen ska räcka. Tanken att jobba när man kanske är halvt dement lockar inte så värst mycket.



Därför bör man redan nu lägga upp en plan hur det ska se ut. Jag nöjer mig inte med att ha 15000 i utdelningar varje månad för att kunna gå i pension. Det måste finnas backupplaner. Det kan vara:

1) Bränn inte alla broar med näringslivet den dag du kan leva på utdelningar. Om oturen visar sig, kan du behöva komma tillbaka och jobba några år igen.

2) Ha ett sparkapital (ej placerat i aktier och fonder) du kan falla tillbaka på. Gärna ett belopp motsvarande ett årsbehov

3) Håll stenkoll på kostnaderna och försök ständigt kapa dem. Det är lättare att kapa 500 kr i månadskostnad genom att ringa ett telefonsamtal eller jämföra priser, än att spara ihop 150 000 kr för att täcka den kostnaden.

4) Behöver du bil även på äldre dar så spara undan ett belopp varje månad till ett bilkonto. Det måste täckas upp av avkastning på ditt kapital.

5) Gå inte i pension så fort du täcker dina fasta kostnader, vem vill leva som en grönsak? Tycker själv det är trevligt att kunna fara på semester nån gång per år trots att inkomsten transformeras från aktiv till passiv. Skapa ett res-/nöjeskonto och var inte snål.

6) Fördela om aktier från tillväxtaktier till utdelningsaktier. Du kanske har en drös Microsoft eller andra tillväxtaktier motsvarande 50% av portföljen, styr om så att 75% blir högutdelare, kör på med REIT:s och andra månadsutdelare. Förhoppningsvis har tillväxtaktierna ökat i kurs så pass mycket att det blir ett fint kassaflöde från månadsutdelarna.

7) Se till att fixa ett jämnt kassaflöde. Nordamerikanska delar ut kvartalsvis och Europeiska årsvis (även om trenden nu börjar gå åt rätt håll även här). Ha halva portföljen i Nordamerika så slipper du nalla av bufferten då du ska ta ut för att täcka månadskostnader. Som tidigare nämnts finns trevliga REIT:ar och andra månadsutdelare som passar perfekt. Sprid ut över 5 st månadsutdelare så har du riskspridning.

8) Räkna inte linjärt med aktieutdelningar. Bara för att ett bolag delat ut i 50 år, med ständiga höjningar, betyder det inte att den med all säkerhet kommer att göra det framgent. Därför går jag emot Buffet och satsar på diversifiering. Eftersom jag inte sitter i styrelsen i företag med knivskarp insyn som Buffet gör, kan jag endast läsa rapporter, det räcker inte för då du läser rapporten har kursfallet redan realiserats.

Kan själv tänka mig att gå ner på deltid vid 50 och pension vid 55. Kan bli ett svårt beslut då jag gillar mitt jobb, och är rätt ekonomisk av mig.

2 kommentarer:

  1. Mycket matnyttigt inlägg, jag var tidigare inne på en tidig pension, men nu har jag mer börjat fokusera på att bli ekonomiskt oberoende men ändå jobba.

    Det är som med Buffet, han behöver inte arbeta men ändå är han fortfarande aktiv i Berkshire för att han tycker det är givande.

    Det är dit jag också vill nå, jag arbetar för att jag gillar det och utvecklas, min utdelning kan då täcka upp för att jag kanske bor i ett land med lägre löner, eller för att jag ska kunna byta jobb utan att oroa mig för hamna i ekonomiska problem under tiden jag hittar ett nytt jobb.

    /Investmentbolagsinvesteraren

    SvaraRadera
  2. Allt blir så mycket lättare nu när man börjar få passiva inkomster. På sikt kan man göra det man vill istället för att tvingas till saker. Just den friheten att välja är eftersträvansvärd.

    SvaraRadera