söndag 17 juni 2018

Intressanta prospekt MSFT, T och AW.UN

Har tre prospekt som jag kollat lite närmare på, den ena är en favorit i repris. AT&T (Ticker: T)



På simplywall.st får man pedagogiska snöflingor och en snabb bolagsöversikt. AT&T har en utdelningsflinga med spänstig historik, bortsett från obefintlig tillväxt. Det kan bli lite ändring på det i och med TimeWarner-uppköpet. AT&T bombar ut 6% i DA just nu, de har höjt utdelningen i 33 år. Utdelningsandelen är på konservativa 58%. Insiders köper

Står i valet och kvalet om jag ska fylla på med några stekar T, det lutar åt det.

Det andra bolaget är Microsoft (Ticker: MSFT). Har redan detta okända bolag så även där blir det att fylla på.


Megastort med kraftig tillväxt, har framtiden för sig. Stark balansräkning, så man kan säga att MSFT är motsatsen till O. Aktuell DA är blott 1,66% och det är egentligen nedom mitt krav. Risken är annars att jag sitter med ett gäng feta elefanter redo för slakt vilket år som helst. Utdelningstillväxten på 5 år är 82%. Det är främst det jag charmeras av. 

Företagets gamla tjänster och storsäljare Windows, Office-paketet håller på att ersättas av molnettjänster i deras Azure-moln. Det är där tillväxten sker just nu. 

Det tredje prospektet är A and W Revenue Royalties Income Fund (Ticker: AW.UN). Det är ännu en kanadensisk snabbmatskedja. 





Det finns bara 7 ägare hos avanza så ifall man slår till blir man kanske betraktad som en smula excentrisk då de flesta verkar köpa Boston Pizza. Jämförde AW mot ett knippe liknande bolag och jag tyckte att AW:s balansräkning såg aptitligast ut, de har dessutom lite tillväxtförväntningar. Direktavkastningen är inte lika hög som Boston Pizza men de ger i alla fall 5,25%. Insiders köper, och snart kanske outsiders också

Hade preliminärt tänkt köpa Investor A, StanleyBlack&Decker (Ticker: SWK), KimberlyClark (ticker: KMB) och Realty Income (Ticker: O). Det enda som är pausat är O, detta pga farhåga för vad deras största kund Wahlgreens kan råka ut för om retail-apokalypsen slår hårt på dem. Numera är det vanligt att patienter köper läkemedel på nätet de gånger det är planerade inköp, t.ex diabetiker. För akut läkemedelsbehov kommer det alltid att behövas närliggande apotek. Dock kan man tänka sig att antalet lokala apotek kommer att minska framöver. 

Realty har en strategi att styra om kundbasen till retail-död-fri branch och de har de lyckats bra med, dock vill jag avvakta innan fler inköp görs. 

KMB är ett fint bolag som säljer konsumentvaror inriktning blöjor och toalettpapper. Det är lukrativt, men de saknas vallgrav helt och hållet.

SWK växer inte lika fort som MSFT, men det är ett fint bolag. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar