lördag 19 maj 2018

Att hålla fast vid en strategi



Åren går och mycket händer på marknaden. Köp- och säljråden haglar tätt. Kursen dyker 50% på en aktie som man aldrig trodde skulle tappa i värde. Man får höra att marknaden värderar ner branschen för man väntar sämre tider.

Nu när det finns oändligt med information som investerare att ta del av är det viktigt att inte fatta impulsbeslut, utan att ha is i magen och hålla sig till sin strategi, år ut och år in, så länge innehaven uppfyller villkoren för strategin.

För min egen del är det lätt att frestas att trycka på köpknappen när jag löser en god nyhet av en analytiker, nära vän, eller en bloggare. Som tur är brukar jag alltid göra en analys av bolaget innan jag slår till. Det är inte säkert att det bolaget man gör analysen på och att slutsatsen, som kanske är hyffsat god är den bästa investeringen utifrån strategin.

Det jag börjat mer och mer denna gång är att ställa upp ett antal intressanta bolag i ett excel-ark och skriva ner de mätetal jag önskar kolla närmare på. Då kan bolagen jämföras mer strukturerat.

I mitt fall är det oftast frågan om direktavkastning, utdelningstillväxt, utdelningsandel och antal år utdelningen höjts. Sen brukar jag även sätta upp lite mer fluffiga värden i tabeller, som framtidsutsikter, sammanställa insideraffärer. Konkurrenssituationen och sannolikhet att växa på marknader.

Denna gång har jag gjort så och det gör att jag inte lika lätt frestas av andra inköp. Det som händer är att jag lägger upp bolaget jag attraheras av på bevakningslistan(excelarket) och där brukar den antingen bli en köpkandidat eller gallras bort.

En av de viktigaste egenskaperna jag har på bolag är utdelningstillväxt. Det händer att jag gör avsteg från vissa delar av strategin om bolaget väger upp på andra delar. Det är inte helt lätt att följa strategin slaviskt, utan kanske mer utgöra en vägvisare.

4 kommentarer:

  1. Har själv ett excelark där jag räknar på mina utdelningar, detta för att se hur snabbt det kan gå frammåt, och det är viktigt att jag håller i min strategi.

    Men kanske ska börja göra som dig med.

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Tjenare Investment. Ja excel är en vän i dessa lägen. Har många ark :)

    SvaraRadera
  3. Bra inlägg! Att hålla sig till- och följa sin plan är nog det viktigaste för att lyckas, speciellt när det stormar.

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar Frihetsmaskinen. Har lärt mig av dina inspirerande inlägg.

      MVH

      Radera