tisdag 27 oktober 2020

Proethos, en fond för framtiden?

Fick ett förslag av Janne a.k.a miljonärsfabriken att kika närmare på en fond, nämligen

Proethos Fond




Fonden har gått riktigt bra, inget snack om saken, vad är det då för innehåll...
















Komplett innehavslista

Grön energi helt enkelt. Bolaget förs framåt av starka ESG-vindar. Fondbolaget själv säger att de investerar i lösningar på klimatkrisen. Huruvida det är en faktisk kris eller ej tänker jag inte kommentera, men det faktum att pengar strömmar till den här typen av investeringar är svårt att bortse ifrån.

Det är bolag som jag gillar och lätt kommer åt att köpa via den här fonden, det bästa är att avgiften är låg, 0,79%.  De brukar ligga på 1,7%.

Själv är jag skeptisk till värderingarna på många av de enskilda innehaven. En ESG-bubbla kanske? T.ex har Tesla vuxit oerhört senaste året. Det nöjer inte vissa, en topp på Bank of America vill att Tesla nu ska gå in i hyperbolic growth. Genom att skjuta till kapital. Man förstår ju hur bubblor och kriser uppstår i alla fall.

Länk till fonden hos Avanza (affilate)

13 kommentarer:

  1. Fonden är ännu billigare på Nordnet, jag använder såväl Nordnet som Avanza vilket gör valet enkelt denna gång. Tack för tipset, ska slänga några slantar på den här fonden imorgon. Jag är inte alls lika övertygad om att förnybar energi är ekonomiskt gångbar i längden men jag har haft fel förut. Har jag fel tjänar jag lite pengar och har jag rätt får jag nöjet att slå mig för bröstet och säga "jag hade rätt".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra inflikning Frihet. Nordnet är bra på fonder. Förnyelsebar energi har konstgjord andning i form av statliga stöd men med rätt volym kan det bli lönsamt. Det kan vara mycket luft i ESG-aktierna och mer lär det bli. Kanske läge dra in brunkolsaktier snart?

      Radera
    2. Tack! Brunkolsaktier ;)

      Du har helt rätt i att grön energi är beroende av statliga stöd och än så länge verkar den politiska viljan finnas att fortsätta ösa våra skattepengar på detta experiment. Det kanske visar sig vara det rätta i slutändan men jag ser på det hela med stor skepsis. Solkraft kan säkert vara vettigt i regioner med tillräcklig sol och vind kan nog vara bra där det blåser tillräckligt (dödar miljontals fåglar årligen men det verkar inte miljömupparna bry sig om). Däremot kommer dessa energityper aldrig kunna utgöra ryggraden i en modern nation. Vi börjar dessutom närma oss gränsen för hur mycket effektivare dessa energikällor kan bli.

      Tyskland har ju gått full retard på grön energi, jag läste en rapport som visade att deras energikostnader nu är 4 gånger högre än frankrikes energi. Säga vad man vill om fransmännen men de är smarta och satsar på sin kärnkraft. Nu är tyskarna desperata och biter naglarna för att gasen från Ryssland via Nordstream verkar inte bli av...

      Kontentan är att det finns pengar att tjäna på gröna investeringar, utfallet av satsningarna kommer ta årtionden att analysera. Min gissning är att gröna lösningar har sin plats men att de inte är end all be all utan att vi kommer behöva en energimix som liknar den vi har idag.

      Radera
    3. Kloka ord och är enig med analysen. Kärnkraft är det klokaste och stabilaste om det behövs mycket energi till en stor befolkning. Ryssen och fransosen är klok gällande energi. Tysken galen.

      Radera
  2. Kul och tack för feed-back Myntaren! / Janne miljoneninnan40

    SvaraRadera
  3. Alternativ med samma inriktning är ETF IQQH, billigare och Handelsbanken hållbar energi, dyrare. Bägge har dock gått bättre än Proethos historiskt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra där Tole, äger själv också SHB hållbar energi, men det är bra att ställa dom mot varann

      Radera
  4. Ytterligare ett alternativ, om än lite smalare än ovanstående är Brookfield Renewable Corp BEPC. Ett invetmentliknande förvaltarbolag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där tar man en bolagsrisk, dock låg sådan. BEP och framförallt BEPC har gått som tåget på sistone.

      Radera
  5. Utan subventioner hade vi inte varit där vi är nu. Men solkraft och vindkraft är idag billigare än att producera energi från fossila bränslen i de flesta länder i världen. Idag får vi 80 % av världens energi från fossila bränslen, den siffran kommer (förmodligen) att sjunka varje år efter hand som priset och stater, företag och privatpersoner ställer om till mer förnybar energi.

    SvaraRadera