måndag 6 juli 2020

NextEra Energy vs Fortum

Två elproducenter synas. Amerikanska NextEraEnergy (NEE) och finländska Fortum.

Lite om bolagen

NEE har en market cap på $120 mdr medan Fortum värderas till blygsamma $17 mdr. Båda säljer el till slutkonsumenter men det skiljer sig lite åt hur de tillverkar elen

NEE
Vindkraft: 67%
Solkraft: 12%
Kärnkraft: 11%
Naturgas: 7%
Olja: 3%

Fortum
Naturgas: 37%
Kärnkraft: 31%
Vattenkraft: 26%
Kol: 3%
Biomassa: 1%
Vind, sol: 1%
Sopförbränning: 1%

NEE har sin marknad i de flesta delstater i USA medan Fortum säljer mest till Norden och Ryssland. En liten del av försäljningen sker i Polen och Baltstaterna.

Balansräkningen

Som trygghetsjunkie och nästan i behov av snuttefilt är jag mycket angelägen om bolagens skuldsättning. 

NEE
S&P: A- stabil
skuld/EBITDA 4,41x
Räntetäckningsgrad 2,13x

Fortum
S&P BBB negativ
skuld/EBITDA 3,17x
Räntetäckningsgrad 15,4x

Fortum ser bättre ut för stunden men dess kreditrating är något att ha i åtanke. NEE:s räntetäckningsgrad är alarmerande. Gissar att de har full koll. Men jag hade nog greppat snuttefilten hårt där om jag hade varit blytung i företaget.


Lönsamheten

NEE
ROIC snitt 10 år 8% trend neutral
Försäljning snitt 10 år:  3% ökning per år

Fortum
ROIC snitt 10 år 8% trend volatilt neutral
Försäljning snitt 10 år:  negativ

Fortum har stått och stampat i 10 år och har suttit på en stor kassa tills man slog till på Uniper och ökade skuldsättningen, lönsamheten kommer nog att öka i och med förvärvet. Försäljningstillväxten i NEE är inte så värst imponerande.


Avkastning till aktieägarna


NEE
Totalavkastning 10 år: 530%
Utdelningstillväxt 11,5%
DA: 2,27%

Fortum
Aktiekursen har i princip stått still i 10 år och utdelningen (platt) har varit enda avkastningen.
DA: 6,32%

Glasklar skillnad. NEE är ett tillväxtbolag, åtminstone i utdelningsväg, medan Fortum är en kupongrivare, närmare en obligation är så kan man inte komma. Nu kanske det blir mer fart på tillväxten i och med Uniperförvärvet


Summering

Båda bolagen är verksamma inom ren elproduktion och det känns väldigt framtidssäkrat. Var tidigare skeptisk till Fortums förvärv av Uniper och dess kolproduktion men det utgör bara en marginell del så det kan man glömma.

Alla allmännyttiga elbolag är i princip skuldsatta pga. enda sättet att växa är genom lån och förvärv. Jag tycker att man bör ha koll på den biten innan köp. Nu tror jag inte det är någon fara för konkurs, men man vill ju riva allt större kuponger med åren. 

Skulle Fortum få fart på lönsamheten så är utdelningen kanske höjbar och från en DA om 6,32% är det ett trevligt utgångsläge.

Jag äger inget av bolagen men kan lätt tänka mig att äga båda två, som en exponering mot vardera kontinent inom ren elproduktion.


Kom ihåg att det här inte är en rekommendation utan utgör bara en enkel servettanalys för min egen del. Om det kommer till nytta för någon annan är det ju trevligt. 

6 kommentarer:

  1. Jag gick in i Fortum för första gången i mitten av mars. 24% upp sedan dess, exklusive utdelning. Förhoppningsvis har du rätt i att lönsamheten tar lite fart efter senaste förvärvet.

    SvaraRadera
  2. Har naturligtvis båda i min portfölj :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte helt oväntat :) Inga dåliga val dock

      Radera
    2. Noterar btw att Fortum just nu är mitt största innehav. Strax före Abbvie. Avdelningen värdelöst vetande.

      Radera